Joulupöytään katetaan kotimainen kinkku

Kinkku on yhä joulupöydän kunkku. Lihan kotimaisuus on arvossaan: ulkomaisen kinkun menekin arvioidaan tänä jouluna yhä pienenevän.

Jaa artikkeli

Kinkku on yhä joulupöydän kunkku. Lihan kotimaisuus on arvossaan: ulkomaisen kinkun menekin arvioidaan tänä jouluna yhä pienenevän.

Kinkun suosio on viime vuosina ollut lievästi aleneva. Osasyynä on perhekoon pieneneminen ja toisaalta jouluruokailun monipuolistuminen.

Viime vuosina kinkkuja on popsittu Suomessa 6–7 miljoonaa kiloa eikä tälle joululle odoteta isoa muutosta. Menekkiä on S-ryhmän marketkaupan valikoimapäällikkö Sari Miettusen mukaan vielä hieman aikaista ennustaa.

”Pakastekinkut tulivat S-ryhmän myymälöihin lokakuun loppupuolella ja alkukauden myynti näyttäisi olevan kutakuinkin viime vuoden tasolla.”

Ruokakesko Oy:n tiedottaja Otto Heinonen uskoo, ettei kinkkujen myyntiin ole juuri luvassa muutoksia.

”Kilomäärä pysyy suhteellisen samana kuin viime vuonna, mutta pikkukinkut käynevät kaupaksi isoja paremmin.”

Kinkkujen myyntimäärät ovat olleet laskussa jo useita vuosia. Tiedottaja Marja Latvasalo Atrialta ja markkinointijohtaja Mikko Järvinen HKScan Finland Oy:stä arvioivat tämänvuotisen menekin pysyvän viime vuosien tasolla.

Pöytään suomalaista possua

Joulukinkun pitää olla kotimainen ja perinteisesti valmistettu. Ulkomaisen kinkun markkinaosuus on viime vuosina jäänyt vähäiseksi ja alamäki jatkuu edelleen. Miettunen arvioi kotimaisen kinkun myyntimäärän nousevan S-ryhmässä tänä jouluna 95 prosenttiin, kun se viime vuonna oli 91 prosenttia.

Kotimaisten kinkkujen suosio on myös K-ryhmän kaupoissa koko ajan kasvanut.

”Tänä vuonna esimerkiksi Keskon keskusvarastovalikoimassa ei ole lainkaan ulkomaisia kinkkuja. Yksittäiset kaupat saattavat tilata suoraan Tanskasta pakastekinkkuja, mutta tämä on ihan kauppakohtaista ja määrät ovat kokonaisuuteen nähden pieniä”, Heinonen painottaa. Myös Lidlissä luotetaan suomalaiseen.

”Meillä myytävät joulukinkut ovat yhtä lukuun ottamatta kotimaisia”, Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio korostaa.

Syksyn lihakohuilla ei uskota olevan suurta vaikutusta kysyntään.

”Kauppa tilaa kinkut jo alkusyksyyn mennessä ja kysyntä todentuu vasta lähellä joulua. Suomalainen kuluttaja on viisas ja luottaa suomalaiseen lihaketjuun. Uskomme, etteivät kohut vaikuta kinkkukauppaan”, Mikko Järvinen HKScanilta toteaa.

Luomukinkkujen menekki on viime vuosina ollut pieni. Sekä lihatalot että kaupat arvioivat luomukinkun osuuden kasvavan. Suuren muutoksen esteenä on kuitenkin heikko taloustilanne.

Ruokakeskon Heinonen on muita positiivisemmalla kannalla. Hän otaksuu tänäkin jouluna luomukinkkujen kysynnän ylittävän reippaasti tarjonnan. Luomun kysyntä on ylipäätään kasvanut nopeasti.

Lampaanliha uusi jouluruoka

Lihan kokonaiskulutus oli viime vuonna noin 406 miljoonaa kiloa, josta lampaanlihaa vain alle prosentti. Sen osuus on kasvava muista lihalaaduista poiketen. Lampaanliha on kurvannut myös joulupöytään

”Kotimaista lampaanlihaa on aiempaa enemmän tarjolla, mikä selittää lampaanlihan suosion kasvua”, Polson Lammas Oy:n toimitusjohtaja Eero Polso sanoo.

Toholammilla Polson pienteurastamolla joulu onkin tätä nykyään vilkasta sesonkiaikaa.

Timo Hansio Lidlistä sanoo lampaanlihan myynnin olevan heilläkin kasvussa. Kaupan valikoimassa ympäri vuoden oleva tuoretuote on saanut hyvän vastaanoton. Hansio uskoo lammasta katettavan joulupöytäänkin aiempaa enemmän.

 

Kahden lihan kattaus

Kalkkunanlihan osuus on lihan kokonaismyynnistä alle prosentti. Sari Miettunen S-ryhmästä kertoo kalkkunan kulutuksen hitusen kasvaneen ja eritoten sen myynnin painottuvan loppuvuoteen. S-ketjun kaupoissa kalkkunanlihaa myydään marras-joulukuussa noin 140 000 kiloa.

”Kalkkunan suurin trendi on jo takanapäin, ja tuntuu, että jälleen on palattu kinkkuun. Usein joulupöytään katetaan sekä kinkkua että kalkkunaa”, Otto Heinonen Ruokakeskolta sanoo.

”Kalkkunan myynti lienee meillä noin 100 000 kiloa, mutta on todella vaikea sanoa varmaksi lopullisia myyntimääriä, koska kaupat tekevät itse kalkkunahankintojaan paikallisilta tiloilta”, Heinonen perustelee.

Mikko Järvinen HKScanilta otaksuu niin ikään kalkkunan osuuden pysyvän pienenä. Suomalaiset haluavat vaalia ennen muuta jouluna perinteitä, ja joulun ruokakulttuurissa kinkulla on edelleen lyömätön asema.

Kinkkutuotteitakin halpuutettu

S-ryhmän halpuutuskampanja ulottuu myös kinkkuihin.

”Olemme halpuuttaneet omasta katteestamme tinkien muun muassa luomukinkkujen, HK:n kypsän pikkukinkun sekä Atrian kalkkunan joulurullan hintoja”, Miettunen sanoo.

Ulkomaista halpakinkkua on käytetty viime vuosina joissain päivittäistavaraliikkeissä sisäänvetotuotteena. Rajut myyntikampanjatkaan eivät ole saaneet kuluttajia innostumaan ulkomaisesta kinkusta. Kauppojen valikoimissa on yksittäisiä ulkomaisia kinkkutuotteita, mutta niiden ei uskota rynnistävän kuluttajien ostoskärryihin.

Raaka-aineiden hinnat ovat olleet Suomessa laskusuunnassa, mikä on kaventanut kotimaisen ja ulkomaisen porsaanlihan hintaeroa. Ulkomainen on edelleen hieman halvempaa, mutta toisaalta sen kysyntä on laimeaa.

”Kuluttaja arvostaa edelleen laadukasta ja turvallista kotimaista kinkkua joulupöydässään”, Marja Latvasalo Atrialta tähdentää.

 

Kotimaisen tuotannon hyväksi

Maataloustuottajien talousahdinko sekä maidon ja lihan tuottajahintojen lasku ovat iso huolenaihe. Kuluttajien silmissä kotimaisen ruuan kiinnostavuutta ovat osaltaan lisänneet maailmalla vellovat ruokakriisit.

K-ruokakaupat haluavat ottaa kantaa suomalaisen maatalouden hyvinvoinnin puolesta Tuottajalle kiitos -possukortilla.

”Asiakkaat voivat ostaa jouluostosten yhteydessä yhdellä eurolla Tuottajalle kiitos -possukortin. Korteista saatava myyntitulo tilitetään lyhentämättömänä ja kaksinkertaisena suomalaisille sikatilallisille yhteistyössä MTK:n ja lihatalojen kanssa”, Otto Heinonen kertoo. Tällä kampanjalla K-ruokakauppojen tavoitteena on myydä 250 000 korttia ja tilittää puoli miljoonaa euroa suomalaisille sianlihan tuottajille.

Teksti: MARJA HEIKKILÄ
Kuvat: JORMA HEIKKILÄ

Left Menu Icon
Right Menu Icon