Elämänturvatalossa asiakas on kuningas

LähiTapiola Varsinais-Suomi käynnistää uuden konseptin, jossa asiakasta palvellaan kokonaisvaltaisesti terveyttä, turvallisuutta ja taloudellista menestymistä edistäen.

Jaa artikkeli

LähiTapiola Varsinais-Suomi käynnistää uuden konseptin, jossa asiakasta palvellaan kokonaisvaltaisesti terveyttä, turvallisuutta ja taloudellista menestymistä edistäen.

LähiTapiola lakkaa olemasta vakuutusyhtiö ja siitä tulee elämänturvayhtiö. Vakuutustalon kunnianhimoisena tavoitteena on jatkossa pysyä ihmisen mukana syntymättömästä lapsesta ihmisiän loppuun asti.

Yhtiön rooli muuttuu siis vahinkojen jälkikäteen korvaajasta vahinkojen ja muiden riskien ennaltaehkäisyyn korvauksien lisäksi.

Uusi strategia viedään läpi LähiTapiolan 20 alueyhtiössä, joilla on kaikkiaan noin 250 konttoria ympäri Suomea. Uudistuksen myötä nykyiset konttorit muutetaan elämänturva-konttoreiksi. Niiden lisäksi perustetaan uudentyyppisiä elämänturvataloja, joista ensimmäinen avataan Turussa.

Tarkoitus on, että talo valmistuu vuoden 2017 loppuun mennessä. Julkisivuremontti alkaa lähiaikoina.

Turun Yliopistonkadulla remontoidaan parhaillaan kiinteistöä elämänturvatalon käyttöön. Kiinteistöön on tarkoitus siirtää myös LähiTapiola Varsinais-Suomen Turun toimipiste nykyiseltä paikaltaan Eerikinkadulta.

”Elämänturvatalon rakentaminen on yksi osoitus siitä, että olemme aidosti paikallinen yhtiö ja haluamme sijoittaa Turun keskustan ja talousalueen elinvoimaisuuteen”, LähiTapiola Varsinais-Suomen toimitusjohtaja Olli Aakula sanoo.

Elämänturvatalossa satsataan Aakulan mukaan ennen kaikkea asiakaskokemukseen ja -palveluun.

”Kaikki kokonaisvaltaiseen elämänturvaan tarvittavat palvelumme saa helposti saman katon alta. Kyseessä on kolmen T:n malli eli haluamme huolehtia asiakkaidemme terveydestä, taloudesta ja turvallisuudesta”, kertoo Aakula.

”Tila on rakenteeltaan sellainen, että se ohjaa ihmistä ajattelemaan omaan talouteen, terveyteen tai turvallisuuteen liittyviä asioita. Elämänturvatalossa voi mitata vaikkapa verenpaineen tai tehdä kehonkoostumusmittauksen”, täydentää markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Anna-Maria Pasanen LähiTapiola Varsinais-Suomesta.

Tarjolla voi olla lisäksi esimerkiksi paloturvallisuuslaitteiden testausta, hyvinvointi- ja terveysluentoja ja aamiaistilaisuuksia sijoittamisesta. Elämänturvatalot ovat myös panostus henkilöstön elämänturvaan työhyvinvointia lisäämällä – suunnitteilla ovat modernit ja ergonomiset työtilat.

Olli Aakula valottaa tarkemmin, mitä elämänturva tarkoittaa LähiTapiolan omistaja-asiakkaiden kannalta.

”Meidän mielestämme vahingottomuus on paras korvaus, minkä asiakkaamme voi saada. Haluamme myös palkita asiakkaita siitä, että heille sattuu vähemmän vahinkoja, mikä näkyy hinnoittelussa. Tästä johtuen esimerkiksi kotivakuutuksen hintoja alennettiin tälle vuodelle. Muidenkaan vakuutusten hintoja ei tälle vuodelle korotettu.”


”Meidän mielestämme vahingottomuus on paras korvaus, minkä asiakkaamme voi saada”, sanoo Olli Aakula.

Muutokseen varauduttu

Aakula korostaa, että muutos vakuutusyhtiöstä elämänturvayhtiöksi on varautumista muutokseen. ”Varaudutaan ryhmätasolla siihen, että tulevaisuudessa Suomenkin vakuutuskenttä kansainvälistyy. Meille tulee toimijoita muualta ja mekin voimme tarjota palveluitamme Suomen rajojen ulkopuolelle.”

Globalisaation ja toimiala-disruption oletetaan tuovan kilpailua markkinoille sekä perinteisiltä alan toimijoilta että täysin uusilta palveluntarjoajilta.

Digitalisaatio näkyy Aakulan mukaan erityisesti siinä, että yhä useampi hoitaa asioitaan verkossa. Siksi myös Varsinais-Suomen alueyhtiössä on panostettu moderneihin ja toimiviin verkko- ja mobiilipalveluihin. Asiakkaiden käytössä ovat verkkotapaamiset ja LähiTapiolan vakuutukset löytyvät muun muassa S-mobiilista.

”Asiakaskäyttäytymisen muutokseen liittyen olemme perustaneet LähiTapiola Varsinais-Suomeen omaa toimialuettamme palvelevan digicenterin, joka huolehtii sähköisistä palvelukanavistamme ja pääosin puheluistamme.”

Alueyhtiön toimialueen muodostavat Turku ja kuusitoista kuntaa ympäristössä.

Paikallisuus megatrendi

”Digitalisaation ja globalisaation ohella paikallisuus ja yhteisöllisyys ovat megatrendejä. Jos asiakas saa päättää, hän haluaa palvelua läheltä: ihmisiltä, jotka tuntevat toimintaympäristön ja mahdollisesti myös asiakkaan henkilökohtaisesti”, Olli Aakula kertoo.

LähiTapiola Varsinais-Suomi on täydentänyt konttoriverkostoaan ja avannut toimipisteet Itäharjun Prismaan Turussa, Raisiossa sijaitsevaan Kauppakeskus Myllyyn, ja Kaarinan S-marketiin.

”Haluamme olla läsnä siellä, missä ihmiset muutenkin käyvät. Toimipisteissämme voi helposti asioida vaikka kauppareissun yhteydessä” valottaa Anna-Maria Pasanen.


”Haluamme olla läsnä siellä, missä ihmiset muutenkin käyvät”, toteaa Anna-Maria Pasanen.

Muoto muuttuu, tarve ei

Olli Aakula luottaa LähiTapiola Varsinais-Suomen säilyttävän asiakkaansa, vaikka nykyiset tuotteet saattavat muuttaa muotoaan jo lähitulevaisuudessa.

”Ihmisillä tulee aina olemaan tarve turvata läheistensä ja itsensä hyvinvointia, vaikka esimerkiksi asiakkaan itse ottama liikennevakuutus voi olla tarpeeton tulevaisuudessa vakuutuksenottajan vaihtuessa kuluttajan sijasta esimerkiksi autotehtaaksi”, toteaa Aakula.

Hän korostaa, että kaikki tekeminen lähtee omistaja-asiakkaiden tarpeista ja siitä, miten heitä voitaisiin auttaa elämään turvallisempaa ja terveellisempää elämää.

”Meille on tärkeää tarjota yhtä laadukasta asiakaspalvelua riippumatta siitä, missä kanavassa asiakas haluaa kanssamme asioida – olipa kyse toimistoista, puhelimesta, verkko- tai mobiilipalveluista”, Aakula painottaa.

Keskinäisyys on hänen mukaansa jämerä perusta, joka turvaa asiakkaille mahdollisimman hyvät palvelut nyt ja tulevaisuudessa.

”Keskinäisenä yhtiönä asiakkaamme ovat omistajiamme ja käyttävät ylintä päätösvaltaa yhtiön toiminnassa yhtiökokouksessa, hallintoneuvostossa ja hallituksessa. Keskinäinen yhtiö ei jaa osinkoa omistajilleen, vaan käyttää mahdollisesti syntyvän taloudellisen tuloksen palveluiden kehittämiseen.”

Muita asiakasetuja ovat esimerkiksi TerveysHelppi-palvelu sekä ensiapu- ja alkusammutuskoulutukset.

Olli Aakula muistuttaa myös, että alueyhtiö pyrkii kaikessa tekemisessä edesauttamaan toimialueensa kehittämistä ja kehittymistä.

”Kannamme yhteiskuntavastuuta muun muassa sponsoroimalla lukuisia urheiluseuroja ja näin mahdollistamme alhaisen kynnyksen urheilun aloittamiselle.”

Teksti ja kuvat: RIKU-MATTI AKKANEN

 

Left Menu Icon
Right Menu Icon