Valio on edelleen vahvasti Venäjän markkinoilla. Esimerkiksi sulatejuustoissa yhtiö on palannut markkinajohtajaksi.

Venäjän rajan sulkeutuminen ei ollut helppoa Valiolle, sillä ennen rajojen sulkeutumista Venäjällä myytävistä tuotteista 90 prosenttia tuotiin Suomesta. Vuonna 2014 Valio aloitti bisneksen rakentamisen kokonaan uudelleen. Nyt neljä vuotta myöhemmin Valion Venäjän markkinoilla olevasta tuotevalikoimasta 90 prosenttia tuotetaan Venäjällä.

Valio valmistaa tuotteita Venäjän markkinoille seitsemässä tehtaassa.

”Meillä on yksi oma tehdas Ershovossa, ja lisäksi Valion tuotteita valmistetaan kuudella kumppaniemme tehtaalla Moskovan ja Leningradin alueilla. Venäjältä löytyy riittävästi hyviä maitotiloja ja moderneja tuotantolaitoksia, joiden taso vastaa Suomen konsernin laatuvaatimuksiin”, kertoo Valio Venäjän toimitusjohtaja Kari Finska.

Valio on hänen mukaansa pystynyt hyvin lyhyessä ajassa rakentamaan tuotantoa kaikissa meijerituotteiden tärkeissä kategorioissa. Meijerikonserni tuottaa Venäjällä jogurtteja, raejuustoa ja jälkiruokia, maitoa, kermaa, voita, juustoa ja sulatejuustoa, smetanaa jne.

”Nykyään Valion tuotteita löytyy koko Venäjältä – Moskovasta Habarovskiin. Joissakin kategorioissa, esimerkiksi sulatejuustoissa, olemme palanneet markkinajohtajaksi”, Finska iloitsee.

Viime vuonna Valion kasvuvauhti palasi vuoden 2013 tasolle, eli liikevaihto Venäjällä kasvoi 14 prosenttia, mikä on sama kasvuvauhti kuin ennen embargoa.

 

Valio pakkaa suosittua Viola-sulatejuustoa nyt myös pusseihin.

Violan maine kestää

”Venäläiset tuntevat Valion brändin hyvin ja se on myös rakastettu. Jo useampi sukupolvi venäläisiä aloittaa päivänsä Viola-sulatejuustoa voileivällä. Vuonna 2016 aloitimme Oltermanni-juuston tuotannon Venäjällä.”

Finskan mukaan kuluttajat olivat odottaneet Oltermannia innokkaasti rajan sulkeutumisen jälkeen.

”Valio on monille venäläisille suomalaisen laadun synonyymi. Haluamme täyttää korkeat odotukset joka päivä.”

Pakotteiden värittämä vuosi 2014 oli kriittinen Valion Venäjän-tytäryhtiön historiassa. Tärkein tukipilari vaikeina aikoina oli oma tehdas, jossa on vuodesta 2009 lähtien tuotettu Viola-sulatejuustoja.

”Esimerkiksi sulatejuustoissa olemme palanneet markkinajohtajaksi”, Kari Finska kertoo.

Viola oli vuonna 2017 markkinajohtaja Moskovassa ja Pietarissa.

”Tänä vuonna aloitimme ensimmäistä kertaa koko Valion historiassa pakkaamaan Viola-sulatejuustoa pusseihin. Uutuus on otettu hyvin vastaan ja sen myynti on kasvussa”, toteaa Kari Finska.

Valion Venäjän markkinoilla olevaan tuotevalikoimaan kuuluu yli 130 tuotetta.

”Tuomme venäläisille kuluttajille jatkuvasti myös uusia tuotteita, tänä vuonne yli 20 uutuutta ja lisää on tulossa”, Finska lupaa ja jatkaa:

”Emme toki pysty korvaamaan koko Suomen Valion valikoimaa. Näitä ovat esimerkiksi laktoosittomat tuotteet, joiden tuotanto vaatii huomattavia investointeja, tiettyjä raaka-aineita ja pitkää reseptin kehitystä.”

Valio tuo Suomesta Valio Baby lastenruokaa, Eila laktoositonta maitoa ja Jäätelöfabriikin laktoositonta jäätelöä. Myös maidottomien juomien vienti Venäjälle on sallittu ja Valio tuokin Suomesta myös Helsingin Pitäjänmäen tehtaalla valmistettuja mehuja, marjakeittoja ja glögejä.

”Venäläiset tietävät, että suomalainen vesi on Euroopan puhtaimpien joukossa. Tuomme vettä Suomesta, Polar Spring -tehtaasta.”

Venäjä on aina ollut yksi tärkeimmistä Valion markkinoista. Yhtiö on toiminut Venäjällä jo yli sata vuotta. ”Tarjoamme venäläisille kuluttajille herkullisten makujen lisäksi suomalaista laatua, korkealaatuista maitoa, ainutlaatuisia reseptejä, tarkkaa laadunvalvontaa ja innovaatioita, joille ei ole vastineita missään maailmassa” alleviivaa Finska.

Valio oli ensimmäinen yritys maailmassa, joka toi markkinoille laktoosittomat tuotteet 2000-luvun alussa. Viime vuonna laktoosittomien Valio Eila -tuotteiden myynti kasvoi Venäjällä merkittävästi.

Jaa artikkeli