Yrittäjävetoinen Suomalainen Energiaosuuskunta on Suomen ainoa kauppiaiden omistama öljy-yhtiö. Osuuskunta tarjoaa brändin ja hankkii polttoaineet kauppiailleen, jotka puolestaan voivat päättää itsenäisesti huoltoaseman oheispalveluista.

Suomalainen Energiaosuuskunta

• Perustettu vuonna 1978
• Vajaat 200 SEO-huoltoasemaa vuonna 2014
• Jäsenkauppiaita noin 50
• Myyntivolyymi 130 miljoonaa litraa vuonna 2015
• Vuoden 2015 liikevaihto noin 120 milj. euroa
• Polttoaineet tulevat Nesteeltä ja Teboililta.
• Liittyi Pellervon jäseneksi lokakuussa 2015

Suomalainen Energiaosuuskunta eli lyhyemmin SEO perustettiin vuonna 1978 tilanteessa, jossa suomalaista huoltamoverkostoa ajettiin yhä ketjuohjatumpaan suuntaan. Polttoainekauppiaat olivat kyllästyneitä tukkukaupan ostovelvoitteisiin ja hinnoitteluun öljyissä sekä autotarvikkeissa.

”Kauppiaat perustivat osuuskunnan, koska he halusivat hankintakanavat itselleen ja lisää päätäntävaltaa hinnoitteluun. SEO:n toiminta alkoi käytännössä keväällä 1979, kun ensimmäiset polttoainekuormat jaettiin”, kertoo SEO:n toimitusjohtaja Hannu Laitinen.

Valittu linja pitää edelleen. Osuuskunta on kauppiaiden johtama ja valvoma, ja toiminnan kulmakivinä ovat huoltamoyrittäjien yhteistyö ja riippumattomuus.

SEO:n tehtävänä on tuottaa polttoaineiden hankinta- ja kuljetuspalvelut kauppiailleen mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Osuuskunta neuvottelee polttoainehankinnat, huolehtii varastoinnista ja kilpailuttaa kuljetukset. Lisäksi se vastaa verkoston yhteisestä sinivalkoisesta ilmeestä ja huolehtii markkinoinnista.

”Osuuskuntamallissa kauppiaat voivat olla varmoja siitä, ettei keskusorganisaatio eli öljy-yhtiö kilpaile omien jäsentensä kanssa samoilla markkinoilla. Osuuskunta ei muuta mielivaltaisesti hintoja, vaan lähtöhinta on kaikille sama, kun polttonestettä lähdetään kuljettamaan terminaalilta”, Laitinen sanoo.

Vuonna 2014 SEO:n toimitusjohtajana aloittanut Hannu Laitinen tietää mistä puhuu. Huoltoasema- ja öljyalan ammattilaisena tunnettu Laitinen ehti toimia SEO:n toimitusjohtajana aiemmin vuosina 1999-2004.

Sen jälkeen hän on työskennellyt myös huoltamoalan asiantuntijapalveluita tarjoavana yrittäjänä ja Bensiiniuutiset-lehden päätoimittajana.

”Vilkkain keskustelu toimialalla liittyy biokomponenttien käyttöön. Tänä vuonnahan komponenttien sekoitusvelvoite nostettiin kymmeneen prosenttiin, minkä toteuttaminen ei ihan perinteisillä konsteilla enää onnistu”, Laitinen kertoo.

SEO:lla on mahdollisuus tarvittaessa itse sekoittaa dieselin biokomponentteja Porin terminaalilla, millä on Laitisen mukaan erityinen merkitys tulevaisuuden kannalta.

Biovelvoite täytetään SEO:ssa bensiinin ja dieselin yhteenlasketusta energiasisällöstä ja bensiinin alempaa bio-osuutta korvaamaan tarvitaan lisäannos biopohjaista dieseliä.

”Asiassa on Suomessa edetty paljon kireämmällä aikataululla kuin muualla Euroopassa, mikä lisää painetta varsinkin hankinta- ja logistiikkapuolella.”

SEO tarvitsisi Hannu Laitisen mielestä lisää asemia ja tätä kautta lisää litroja eli volyymia, jotta hankinnat ja logistiikka toimisivat paremmin.

”Haasteellinen kysymys ovat suuret kaupungit, joissa ei ole juurikaan vapaita huoltoasematontteja. Eräät kaupungit ovat jopa kieltäytyneet luovuttamasta yksityisille yrittäjille huoltoasematontteja. Tältä osin markkinat ovat hieman vääristyneet”, arvioi Laitinen.

*
Kosken SEO:lla on huolto- ja korjauspalvelujen lisäksi laaja tarvikevalikoima.

Osuuskuntamallista hyötyvät kaikki

Suomessa on yli 400 yksityisen yrittäjän omistuksessa olevaa huoltoasemaa, joista joka kolmas kuuluu SEO-verkostoon. SEO:ssa on puolestaan yhteensä noin 140 huoltamoyrittäjää, joista viitisenkymmentä on jäsenkauppiaita.

Huoltamoyrittäjä voi hakea osuuskunnan jäsenyyttä oltuaan kauppiaana vähintään vuoden ja kun huoltoaseman vuosimyynti on yli 500 000 litraa. Tästä johtuen SEO:n jäsenet ovat keskimääräistä isompia kauppiaita.

Laitinen näkee osuuskuntamallin demokraattisen päätöksenteon kilpailuetuna, josta hyötyvät kaikki huoltamoketjun kauppiaat, myös ei-jäsenet.

”Osuuskunta toimii jäsen ja ääni -periaatteella, jota noudatetaan kaikessa päätöksenteossa. Hallinnon suunnittelu on pitkälti osuuskunnan jäsenten käsissä, kun taas SEO:n hallitus valmistelee operatiiviset toimenpiteet, kuten budjetin ja hankintasopimukset.”

Osuuskuntakokouksissa käydään Laitisen mukaan aika ajoin vilkastakin keskustelua siitä, mihin suuntaan osuuskunnan toimintaa pitäisi kehittää.

Osuustoiminnan arvot näkyvät myös käytännön tasolla, sillä osuuskunnan ylijäämä tuloutetaan jäsenille, eivätkä rahat mene ulkomaisille sijoittajille kuten kansainvälisissä öljy-yhtiöissä.

Tämä tukee osaltaan paikallista yrittäjyyttä ja luo työpaikkoja maakunnissa.

Suomalaisen Energiaosuuskunnan johtamismalli perustuu hallituksen ja toimitusjohtajan

yhteistyöhön. Operatiivisesta toiminnasta vastaavat lisäksi toimistossa työskentelevä talouspäällikkö sekä kenttäasioista vastaavat päälliköt.


Kosken SEO:n kahviosta saa joka päivä tuoreita leivonnaisia ja ravintolasta grillierikoisuuksia, kertoo Aila Lepistö.

”Jäsenten ehdoilla mennään”

SEO:n hallitus kokoontuu normaalisti kerran kuukaudessa ja joskus useamminkin.

Kokoukset pidetään yleensä SEO:n pääkonttorissa Lahdessa, mutta toisinaan erilaisia teemapäiviä järjestetään muuallakin Suomessa. Lisäksi hallitus kokoontuu ennen osuuskuntakokousta keväisin ja syksyisin.

”Osuuskunnan hallituksella on sääntöjen perusteella valtuudet ostaa ja myydä kiinteää omaisuutta. Liikepaikkojen suhteen voimme tehdä päätöksiä hallituksessa kierrättämättä niitä osuuskuntakokouksen kautta, mikä tekee päätöksenteosta ketterämpää”, valottaa Hannu Laitinen.

Hallitukseen kuuluu myös SEO-kauppias Pekka Kanasuo, jonka huoltoasemalla Varsinais-Suomen Koski Tl:ssä haastattelu tehdään.

”Hallituksen kokouksissa käsitellään tavallisesti taloudellista raportointia koskevia asioita. Myös isommista hankinnoista keskustellaan hallituksen kanssa”, kertoo Kanasuo ja jatkaa:

”Jäsenten ehdoilla mennään ja heidän parastaan ajatellen, kun päätöksiä tehdään.”

Niin ikään varsinaissuomalaisen SEO Tarvasjoen huoltamoyrittäjä Leo Saarinen on ollut SEO:n kauppiasjäsen kohta jo 25 vuoden ajan.

”Minulle riittävät osuuskunnan toiminnasta säännöllisesti tulevat jäsentiedotteet. Kaksi kertaa vuodessa käyn myös osuuskuntakokouksessa, jotta tiedän missä mennään”, toteaa Saarinen.


Kosken SEO:n kahvila kokoaa yhteen lähiseudun ihmisiä. Etualalla myymäläpuoli.

Haikaranpesästä markkinointivaltt

 

Kosken SEO (Kosken Autohuolto Ky)

• Perustettu vuonna 1995

• Työllistää yrittäjien itsensä lisäksi, neljä vakituista ja useamman osa-aikaisen työntekijä

SEO:n asemilla ei ole kovin tarkkaa konseptia, vaan ne ovat aika lailla ”kauppiaan näköisiä”.

”Paikallinen yrittäjä pystyy tunnistamaan parhaiten, mitä palveluita tai kausiluonteisia tuotteita jollain tietyllä alueella tarvitaan. Suosituilla mökkipaikkakunnilla sijaitsevat SEO-asemat voivat pyörittää vaikkapa pienimuotoista rautakauppaa, josta kesäasukkaat saavat vasarat, naulat ja jopa lautatavaraa. Vilkkaiden turistireittien varrella oleva huoltoasema voi toisaalta olla yhtä hyvin myös täyden palvelun taukopaikka ravintoloineen”, selvittää Hannu Laitinen.

SEO Kosken Autohuolto Ky on autokorjaamo, joka tekee kaikkien merkkien määräaikaishuollot ja korjaukset.

Pekka Kanasuon mukaan korjauksissa käytetään huoltomääräysten mukaisia ja alkuperäisiä vastaavia varaosia. Eniten kuluja tuovat autonhuoltoon liittyvien ohjelmistojen vuosittaiset ylläpitokulut ja lisenssimaksut, jotka ovat melko korkeita.

”Vasta kymmenkunta vuotta sitten EU-lainsäädäntöön tuli muutos, että riippumattomilla korjaamoilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet korjata ja huoltaa autoja kuin valtuutetuilla merkkikorjaamoilla”, täydentää Hannu Laitinen.

Kosken SEO:lla on huolto- ja korjauspalvelujen lisäksi laaja tarvikevalikoima. Auton lisäksi myös kuljettajan huoltoon on satsattu.

Kahviosta saa joka päivä tuoreita leivonnaisia, joita on myös mahdollista tilata erilaisiin tilaisuuksiin. Ravintolassa valmistetaan päivittäin erilaisia grilliruokia, ja arkisin tarjolla on myös noutopöytälounas. Keittiö työllistää yhteensä kymmenkunta henkilöä.

”Tämä on sellainen kyläläisten olohuone, jonne kokoonnutaan lähiseudulta turinoimaan”, kertoo kahvilaravintolan toiminnasta vastaava Aila Lepistö Kosken SEO:sta.

Paikallisuus välittyy tunnelmassa, mutta myös kahvilan tuotteissa. Kahvimukit ovat lähiseudulta kotoisin olevan keraamikon suunnittelemia, ja ruoka-annoksissakin on ripaus paikallisväriä.

Eräs ruokalistalta löytyvä ateria on nimetty leikkisästi Haikaranmunakoriksi, koska viime keväänä Koskella todettiin Suomessa ensimmäinen onnistunut kattohaikaran pesintä. Ensimmäinen kuoriutunut poikanen havaittiin juhannuksena.

Mitä erikoisannokseen sitten kuuluu?

”Haikaranmunakorissa on kananuggetit, kaksi keitettyä munaa, jotka on istutettu sipulirenkaiden päälle ja lisukkeina ranskalaiset ja kasviksia”, Aila Lepistö kuvailee.

Myymälän puolella on puolestaan myytävänä kylmään vuodenaikaan sopivasti Kosken Lions Clubin teettämiä haikaravillasukkia.


”Jäsenten ehdoilla mennään”, SEO:n hallituksen jäsen Pekka Kanasuo sanoo.

Kauppias paljosta vastuussa

Pekka Kanasuo vakuuttaa, että Kosken SEO:lla asiakkaiden toiveita kuunnellaan tarkasti, oli kyse sitten auton huollosta tai ravintolan ruuasta.

”Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on tärkeää. Mikäli et pysy ajan hermolla ja tuote on huono, kävijät äänestävät aika äkkiä jaloillaan”, toteaa Kanasuo.

Leo Saarisen mukaan sana leviää pienellä paikkakunnalla nopeasti, jos yksikin asiakas lähtee huoltamolta huonolla mielellä.

”Kauppias tekee oman etunsa vuoksi kaikkensa, jotta asiakas voi lähteä tyytyväisenä. Tosiasia on, ettei pienten palveluasemien työntekijä voi miettiä kaiken aikaa tuottoja, vaan hänen on keskityttävä palveluiden korkeaan laatuun”, Saarinen muistuttaa.

Pienuus tuo ketteryyttä, mutta huoltamoyrittäjä tukeutuu myös omiin verkostoihinsa, joita Saarisen tapaan monilla on varaosa- ja tarvikekaupan puolella. Yhteisten sitovien hankintakanavien ja -päätösten sijaan huoltamoiden on itse neuvoteltava tukkujen, panimoiden, kioskituotteiden ja vapaa-ajan tarvikkeiden ostoehdoista.

 

Teksti ja kuvat: RIKU-MATTI AKKANEN

Jaa artikkeli