MadeBy Helsinki osuuskunta loi uudenlaisen kotimaisen käsityön, designin ja taiteen kohtaamispaikan Helsingin keskustaan.

MadeBy Helsinki Osuuskunta (Osuuskunta Krafti)

• Perustettu 2013 (Osk Krafti 2000)

• 12 jäsentä

• Liikevaihto reilu 200 000 euroa

• Käsityöläisten osuuskunta, joka omistaa Madeby-verkkokaupan sekä Helsingissä sijaitsevan MadeBy Helsinki -myymälän

• Nostaa esille kotimaista tuotantoa ja innostaa ihmisiä tekemään käsitöitä.

Katariinankadulla on aurinkoisena arkipäivänä rauhallista. Senaatintorin laidalla olevat torikorttelit ovat viime vuosina olleet remontissa, mutta alueelle on pikkuhiljaa muodostunut kokonainen käsitöiden ja designin keskittymä.

Yksi mielenkiintoisimmista paikoista on kesällä 2013 syntynyt MadeBy Helsinki osuuskunta, kun kolme jo olemassa olevaa käsityöläisten osuuskuntaa yhdisti voimansa ja perusti myymälän Bockin taloon. Osuuskunnat olivat toimineet viereisessä Kiseleffin talossa, mutta remontti ajoi toimijat etsimään uusia tiloja.

Bockin talosta oli vapautumassa isompi toimitila, mutta se olisi ollut yhdelle yritykselle liian suuri.

”Alussa ajattelimme vuokrata tilan yhdessä, mutta toimia siellä muuten erikseen. Pian totesimme sen kuitenkin turhaksi ja päätimme sulautua yhdeksi osuuskunnaksi”, kertoo hallituksen varapuheenjohtaja ja kuvataiteilija Maarit Kontiainen.

”Uutta osuuskuntaa ei lähdetty perustamaan eikä yrityskauppoihinkaan alettu, vaan kaksi muuta osuuskuntaa ajettiin alas ja sen jäsenet liittyivät kolmanteen, osuuskunta Kraftiin.”

MadeBy Helsinki on vuonna 2000 perustetun Osuuskunta Kraftin aputoiminimi. Perustajajäseniä oli vuonna 2013 kolmetoista. Heistä neljä on lähtenyt omille poluilleen ja heidän tilalleen on tullut kolme uuttaa yrittäjää. Osuuskunnassa on tällä hetkellä kaksitoista jäsentä. Osuuskunnan liittymis- ja osuusmaksu ovat kumpikin 170 euron luokkaa.


MadeBy Helsinki osuuskunnan myymälässä on tuotevalikoimassaan hauskoja uusia ideoita, ajattomuutta sekä vastuullista ja ekologista lähituotantoa.

Kollektiivi syntyy

Samaan aikaan kuin tilauksesta tuli myyntiin käsityöläisten verkkokauppa MadeBy. Se oli ensimmäisenä toimijana Suomessa kerännyt käsityöläisiä yhteen yhteiseen verkkokauppaan. Osuuskunta otti käyttöön jo tutun brändin ja näin MadeBy Helsinki kollektiivi oli syntynyt.

Osuuskuntalaiset halusivat luoda jotain enemmän kuin pelkän tuotteiden myyntipaikan:

”Halusimme tuoda suomalaisen kädentaidon ja designin sekä nimenomaan sen tekijät keskelle kaupunkia, jolloin tuotteen valmistaja ei jää asiakkaalle ainoastaan nimeksi pakkauksessa, vaan tekijän voi myös kohdata kaupassa,” kuvailee tekstiilisuunnittelija ja hallituksen puheenjohtaja Miira Zukale.

”MadeBy Helsinki on yhteisöllinen tila, jossa voi piipahtaa kesken kiireisen työpäivän tai viettää enemmän aikaa kädentaidoista nauttien ja niitä itse tehden”. Myymälässä on pieni kahvila ja joka päivä myyntitilan nurkkauksessa järjestetään työpajoja, joiden teema vaihtuu kuukausittain.

”Pajatoiminta on saanut valtavan suosion. Itsetekeminen kiinnostaa, myös nuoria ja vakioasiakkaita on paljon”, Maarit Kontiainen iloitsee.

 

Osuuskuntaan on halukkaita

”Emme ota varsinaisesti uusia jäseniä, osuuskunta halutaan pitää pienenä ja toiminta yhteisöllisenä. Halukkaita tulijoita kyllä olisi”, Kontiainen kertoo. ”Usein tulee kyselyjä ja yhteydenottoja voisiko osuuskuntaan liittyä niin, että meidän kautta voisi laskuttaa. Ollaan selvästi ymmärretty väärin mistä tässä osuuskunnassa on kyse. Me emme toimi niin”.

Verkkokauppa ja kivijalkaliike ovat lähtökohtaisesti eri asia. Myymälässä myydään noin 50 sopimustekijän sekä jäsenten tuotteita. Verkkokaupassa taas on yli sadan tekijän tuotteita, ja valikoimat ovat vain osittain samoja.

Kivijalkamyymälän kriteerit ovat tiukemmat ja osuuskunnan jäsenet pyörittävät myymälää itse. Kaksi jäsentä on aina kerrallaan töissä, myymälävastaavana toimiva Kontilainen kertoo: ”Tekijät ja tuotteet tunnettaan ja tästä myymälästä löytyy sellaista tietotaitoa, mitä harva paikka pystyy tarjoamaan.”

Palkattuja työntekijöitä ei tällä hetkellä ole, mutta kausittain osuuskunta työllistää työharjoittelijoita, maahanmuuttajia, erityisnuoria ja esimerkiksi kielenopiskelijoita.

Osuuskunta tilittää kerran kuussa jäsenille tuotteista tulleet rahat. Osuuskunta ottaa provisiota, joka on jäsenille toki paljon pienempi kuin muille sopimusmyyjille. Moni jäsenistä on toiminut alueella jo toistakymmentä vuotta.

”Pieni kulttuurishokki tuli, kun pienestä 5-6 hengen osuuskunnasta tulikin yhtäkkiä tuplasti suurempi”, Kontiainen naurahtaa.

 


Kuvassa osuuskunnan hallituksen jäsen, hopeakorutaiteilija Satu Untinen.

Vahvat yksilöt luovat uudenlasta yhteisöllisyyttä

Jäsenillä on omat työpajansa ja muitakin myyntikanavia, myyjäisissä käydään yleensä omilla pöydillä.

”Jokainen toimii itsenäisesti yrittäjänä, mutta osuuskunnassa toisista saadaan tukea ja voi jakaa ajatuksiaan. Vaikka ei olisi omaa myyntivuoroa, tänne saatetaan tulla vain istuskelemaan ja höpöttämään. Kiva porukka on kaiken a ja o.”

”Osuuskunta on yhtiömuotona todella hyvä, kaikki lähtee tasa-arvoisuudesta ja siitä että työtehtävät ja kustannukset jaetaan yhdessä. Tämä ei kuormita jäseniä liikaa ja on yrittäjille kevyt muoto.”

”Pääjuttu kaikilla on kuitenkin se oma luova työ”, Kontiainen kertoo ja lisää, että muuta yritysmuotoa ei oikeastaan edes harkittu.

”Yhteisöllinen toiminta on koko liikkeen idea. Tämä ei ole hierarkkinen yhteisö, kaikki päätetään yhdessä ja osuuskuntakokous pidetään kerran kuukaudessa. Hallituksessa on neljä jäsentä, mutta täällä ei titteleillä ole väliä”, entinen puheenjohtaja vielä selventää.

Parhaat ajat vielä edessä

Tuotteet ovat kaikki suomalaista käsityötä ja designia, tosin muutamalla saattaa olla alihankintaa ulkomailla tai osa tuotannosta jossain muualla. Löytyy grafiikkaa, neuleita, sisustustuotteita, koruja, keramiikkaa, huovutustöitä ja vaatteita sekä lapsille että aikuisille.

Ekologisuus ja eettisyys ovat tärkeitä, mutta kärki on kotimaisuudessa. ”Hyvä valikoima ja kivat tuotteet ovat kuitenkin se tärkein juttu”.

Kontiaisen mukaan huono taloudellinen aika on vaikuttanut myyntiin ja Kiseleffin ajoista ollaan tultu alas. Suurin asiakaskunta menee valitettavasti hinta edellä. Tahtotilaa on kyllä ostaa suomalaista, mutta ostokäyttäytymisessä se ei useinkaan näy.

Liikevaihto vuonna 2015 oli reilu 200 000 euroa, mutta mainittavaa ylijäämää ei ole vielä jaettu. Remontit ovat verottaneet sen verran toiminnasta.

”Torikorttelien konsepti on kuitenkin hyvä, mutta remontteja on tässä ollut niin paljon, että se on vaikuttanut. Ihmiset eivät ole vielä löytäneet paikkaa kunnolla ja lokaatio on omalla tavallaan vähän syrjässä.”

Bockin talo ja MadeBy Helsinki – myymälä ovat osa torikortteleiden elävöittämissuunnitelmaa, joka on kokonaisuudessaan valmis vuonna 2017. Katariinankadulla on siis vielä odotettavissa säpinää.

Teksti: HANNA MUUKKA
Kuvat: MATTI KETOLA

Jaa artikkeli