Kananmunamarkkinat tarjoavat alan yrityksille ison haasteen tällä hetkellä. Kulutus on hyvässä kasvussa, mutta Suomessa tuotetaan liikaa virikehäkkimunia, mitä kuluttajat eivät halua.

Miska Kuusela

IKÄ: 47

KESKEISET TYÖTEHTÄVÄT:

Dava Foods Finland Oy toimitusjohtaja 2017-

Helsingin Mylly Oy, toimitusjohtaja 2009-2017

Yhä haasteellisempi markkinatilanne on osasyy Dava Foods Finlandin tuoreeseen toimitusjohtajan vaihdokseen. Alkuvuodesta valittu uusi toimitusjohtaja Miska Kuusela aloitti työnsä parhaan kananmunasesongin, pääsiäisen, jälkeen.

Miska Kuuselan mukaan kananmunan tuottajahinta on tällä hetkellä kestämättömän alhaisella tasolla. Lähimmissä naapurimaissa Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa kananmunista maksetaan tuottajille paremmin. Alhaisempaan hintaan ei ole syynä ainakaan kustannustaso, sillä se on Suomessa perinteisesti ollut naapurimaita korkeampi.

”Kananmunan hintaa on pakko saada korjattua, muuten tuotanto tulee voimakkaasti supistumaan. Keinoja tilanteen korjaamiseen en vielä pysty kertomaan, mutta sen puolesta tulen tekemään työtä”, Miska Kuusela lupaa.

”Ratkaisut löytyvät kuitenkin markkinalähtöisestä kaupallisesta kehittämisestä, ei maailman muutokselle ja kuluttajien mieltymyksille kiukuttelusta. Kun tehdään hyvin sitä mikä menee kaupaksi ja mitä kuluttaja haluaa, ja kun markkinakin kasvaa, menestymisen avaimet pitäisi olla käsissä.”

Kotimaan hinta- ja markkinaongelma koskee erityisesti virikehäkkimunia, joiden osuus suomalaisten tilojen tuotannosta on suuri. Naapurimaissa osa kaupan ketjuista on jo kieltäytynyt ottamasta näitä vastaan ja Suomessa tilanne on menossa samaan suuntaan. Lattiakanaloiden ja luomumunien osalta markkinointiongelmaa ei ole. Häkkituotantoon on kuitenkin investoitu paljon, ja näiden investointien kanssa on kyettävä elämään niiden elinkaaren ajan. Kyse ei ole jonkin tuotantomuodon alasajosta, vaan tuotantorakenteen vähittäisestä muuttamisesta kysyntärakenteen mukaiseksi.

Kansainvälisesti kananmunien kulutus kasvaa ja kysynnän lisääntyessä myös tuotantoa ollaan lisäämässä. Suomessa tuotetaan kananmunia jonkin verran yli oman maan kulutuksen, mutta lähitulevaisuudessa tuotannon ennustetaan supistuvan.

Salmonella vapaa sinivalkoinen

Kananmunien kotimaisuus on kuluttajille tärkeä asia. Ruotsissa ei mielellään osteta suomalaisia kananmunia eikä Suomessa ruotsalaisia. Vientimarkkinoilla suomalaisilla voisi kuitenkin olla hyötyä poikkeuksellisista laatutekijöistä.

”Suomalaiset tuottajat toimivat kansainvälisesi ainutlaatuisella salmonellavapaalla vyöhykkeellä. Tätä valttia ei juuri ole käytetty markkinoinnissa. Näiltä osin vientimarkkinoilla olisi vielä tekemistä.”

Pääsiäisen jälkeen työnsä Dava Foodsissa aloittanut Miska Kuusela tuli uuteen tehtävään Helsingin Myllyn toimitusjohtajan paikalta.

”Kummassakin toimiva yhteys tuottajiin on kriittinen menestystekijä, Dava Foods Finlandissa tähän liittyy vielä se, että yrityksestä puolet omistaa kananmunan tuottajien osuuskunta, Munakunta.”

Dava Foods Finlandin osuus Suomen kananmunamarkkinoista on noin 40 prosenttia.

Miska Kuusela ei ole aikaisemmin ollut osuustoiminnan palveluksessa, mutta hän pitää yritysmuotoa erityisen sopivana alkutuotannossa kokoamaan pieniä tuottajia yhteen.

”Kananmunia tuotetaan edelleen keskimäärin varsin pienissä yrityksissä. Osuuskunta on hyvä yritysmuoto yhteistoiminnan organisointiin ja riskien jakamiseen.”

Elintarviketeollisuudella ei Kuuselan mielestä ole Suomessa merkittäviä rakenteellisia heikkouksia, kilpailukyky on sen puolesta kunnossa. Painolastia alalle tuo ennen muuta se, että toiminta on ollut voimakkaasti suuntautunut kotimarkkinoille ja idänkauppaan.

”Suomi on niin pieni markkina-alue, että kasvu on haettava ulkomailta. Olen ollut mukana Food from Finland –yhteistyössä ja sitä kautta muun muassa edellisen työnantajani toiminta kansainvälistyi huomattavasti.”

Turkulaislähtöinen Miska Kuusela lähti innolla uuteen tehtäväänsä. Oltuaan kahdeksan vuotta Helsingin Myllyssä oli hänen mielestään hyvä aika, sekä yrityksen että henkilökohtaiselta kannalta, vaihtaa työnantajaa ja ottaa vastaan uusia haasteita.

Teksti ANTTI ÄIJÖ
Kuva: MARKKU OJALA

Jaa artikkeli