Kansanedustaja Eero Suutari: Yritysyhteistyö on oleellinen osa 4H-toimintaa

Teksti ja kuvat: RIKU-MATTI AKKANEN

Tekemällä oppii. Tässä kiteytettynä 4H-liiton ydinajatus, jolla nuoria rohkaistaan elämänpolulla eteenpäin.

Jaa artikkeli

Tekemällä oppii. Tässä kiteytettynä 4H-liiton ydinajatus, jolla nuoria rohkaistaan elämänpolulla eteenpäin.

Kotieläinpihat ovat useimmille suomalaisille tuttua 4H-toimintaa erilaisista tapahtumista. Perinteikäs lasten- ja nuortenjärjestö on kuitenkin paljon muutakin. Tänä vuonna 90 vuotta täyttävä Suomen 4H-liitto on nostanut juhlavuotensa teemaksi yrittäjyyskasvatuksen ja nuorten työllistymisen.

”Yhä suurempi merkitys on 4H-yrittäjyydellä, jossa nuori pääsee kokeilemaan työelämätaitoja ja yrittämistä käytännössä”, toteaa kokoomuksen kansanedustaja Eero Suutari, joka on Suomen 4H-liiton hallituksen puheenjohtaja.

Oman 4H-yrityksen voi perustaa kuka tahansa 13-28-vuotias 4H:n jäsen. 4H-yritys on Suutarin mukaan ennen kaikkea harrastustoimintaa, mutta siinä voi myös tienata rahaa pyörittämällä pienimuotoista bisnestä, vaikkapa kesäkioskia. Yrityksen myynti saa olla vuodessa 50–7 000 euroa.

4H-yrittäjiksi ryhtyy yli 1 300 nuorta vuosittain. Järjestö työllistää lisäksi yli 7 000 nuorta maaseudulla ja kaupungeissa. 4H-kerhoja on lähes 3 000 ympäri maata.

”Hyvä esimerkki menestyneestä 4H-yrityksestä on Puusepänliike Mööpeli, joka on palkittu muun muassa vuoden käsityöyrityksenä. Nyt siitä on kehkeytymässä ihan oikea yritys”, Suutari kertoo.

Kahden 13-vuotiaan seinäjokelaispojan perustama verstas on herättänyt runsaasti huomiota sosiaalisessa mediassa ja näyttelyissä. Mööpelin hittituote, talonmallinen sänky nousi viime kesänä erityisesti lapsiperheiden suosioon.

Koiralle hoitaja mobiilisovelluksella

Pitkän uran itsekin yrittäjänä tehnyt Eero Suutari on pohtinut uusia liikeideoita 4H-kerholaisille.

”Kaikki tietävät, että pihagrillin kasaaminen on aikaa vievää puuhaa. Suunnitteilla onkin palvelu, jossa 4H-nuoret voisivat koota asiakkaalle grillin esimerkiksi 50 euron korvausta vastaan.”

Asia on jo edennyt. Aiheesta on keskusteltu eri kauppaketjujen, muun muassa alueosuuskauppojen kanssa.

Tulossa on lisäksi mobiilisovellus, jonka kautta pystyy tilaamaan koiralleen hoitajan 4H-yhdistyksen kautta.

4H-heppakerhoissa puolestaan opetellaan hevostenhoitoa ja eläinten käsittelyä. Ne ovat erityisesti tyttöjen suosiossa.

Suutari onkin huolissaan siitä, että poikien osuus 4H-kerholaisista on koko ajan vähentynyt.

”Aiemmin tyttöjä ja poikia oli suunnilleen puolet ja puolet. Tällä hetkellä poikia on selvästi vähemmän. Tarjonnan pitää olla tarpeeksi monipuolista, jotta myös pojat saadaan innokkaammin mukaan”, kansanedustaja painottaa.

Eero Suutarin eduskunta-avustaja, hallintotieteiden maisteriksi valmistuva Kristiina Karjalainen on hänkin entinen 4H-nuori.

”Olin 4H Dogsitter -kurssilla, jossa opetellaan tulkitsemaan muun muassa koiran käyttäytymistä. Kyllä se oli nuorelle tytölle mahtava juttu. Kun vanhemmat eivät ostaneet omaa koiraa, niin pääsi silti harjoittelemaan muiden koirien hoitamista”, Kristiina Karjalainen muistelee.

Suutarin eduskunta-avustaja Kristiina Karjalainen on entinen 4H-nuori.

Mukana Metsä Group ja Atria

Yritysyhteistyö on Eero Suutarin mukaan oleellinen osa yrittäjyyskasvatusta. Tästä osoituksena Suomen 4H-liitto aloitti syksyllä yhteistyön Metsä Groupin kanssa nuorten metsäsuhteen vahvistamiseksi.

Tällä pyritään kasvattamaan nuorten ymmärrystä alan taloudellisesta ja ekologisesta merkityksestä.

Oppimisympäristönä toimii 4H Business Lab, jossa nuorten on mahdollista perehtyä metsänhoidon menetelmiin modernin teknologian avulla. Metsä Group -yhteistyö avaa nuorille pääsyn myös tutustumaan yhtiön tuotantolaitoksiin ja hakkuukohteisiin.

Konserni tukee lisäksi 4H:n eri puolilla Suomea järjestämiä metsäpäiviä, joihin osallistuu vuosittain noin 35 000 koululaista.

”Metsien merkitys on aina ollut suomalaisille suuri sekä taloudellisesti että luontoarvojensa vuoksi. Tälläkin hetkellä yli 20 prosenttia Suomen vientituloista tulee metsätuotteista”, sanoo Suutari.

Nuorten metsätietouden vahvistamisen ajankohtaisuutta lisää käynnissä oleva ilmastokeskustelu.

”Suomessa on maailman parasta metsänhoitoa ja hyvin kasvava metsä oiva hiilinielu.”

Pitkän linjan yrittäjä

Metsäala ei ole vieras Suutarille itselleenkään. Kajaanista kotoisin oleva Suutari perusti 1980-luvun alussa yhdessä veljensä ja ystävänsä kanssa Kajaani Automatiikka Oy:n. Todellisen läpimurron yritys kehitettyään uudenmallisen hakkuukoneen mitta-automatiikan.

Metsäkoneita valmistava Ponsse kiinnostui uudenlaisesta älyteknologiasta ja osti lopulta Kajaanin Automatiikan itselleen. Suutarin myöhemmän firman ajoneuvotietokoneita kehittävän Sunitin käsialaa on puolestaan poliisiautojen käyttämä rekistereiden tunnistusjärjestelmä.

Tietotekniikan insinöörin koulutuksen saanut Eero Suutari palaa vielä mieliaiheeseensa, yritysyhteistyöhön: ”Meillä on ollut myös Atrian kanssa yhteistyötä ruokaprojektin puitteissa. Kyseessä oli 4H-kokkikerhojen välinen kilpailu, johon Atria toimitti elintarvikkeet ja osallistui myös palkintoihin.”

Jos yritys kiinnostuu 4H-yhteistyöstä, keneen kannattaa olla yhteydessä?

”Käytännön asiat hoitaa 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski, mutta jos minuun ottaa yhteyttä, hoidan asiaa mielelläni eteenpäin”, lupaa Suutari.

Hän muistuttaa, että 4H pyrkii osaltaan ennaltaehkäisemään nuorten syrjäytymistä. Yksi keino on opettaa nuorille käytännön taloustaitoja. Opetusta voisi tarjota vaikka paikallinen osuuspankki tai LähiTapiolan alueyhtiö.

”Moni nuori ei välttämättä tiedä, mitä merkitsee, jos lainaa pikavipillä rahaa ja jättää maksamatta. Meillä on Suomessa noin 400 000 vippivelallista, joilla on merkintä luottotiedoissa. Tämä kertoo ongelman vakavuudesta.”

 

Left Menu Icon
Right Menu Icon