Suomalainen Energiaosuuskunta eli SEO on nyt virallisesti keski-ikäinen. Yrittäjien vetämän huoltoasemaketjun syntymäpäiviä vietettiin viime marraskuussa, jolloin oli kulunut tasan 40 vuotta siitä, kun SEO perustettiin.

SEO:n toiminta alkoi käytännössä keväällä 1979 polttoainekuormien jakelun alettua asemille.

Tällä hetkellä SEO-asemia on Suomessa 215, ja verkosto ulottuu kattavasti koko maahan. Toimitusjohtaja Arto Viljanen paaluttaa neljä perusarvoa, joille osuuskunnan toiminta perustuu.

”Olemme suomalainen, paikallinen, yrittäjävetoinen ja uusiutuva. Suomalaisuus näkyy toki jo SEO:n nimessä ja sinivalkoisissa väreissä sekä siinä, että myymme useista kilpailijoistamme poiketen Suomessa jalostettua polttoainetta”, kertoo Viljanen.

SEO:lle myönnettiin vuosi sitten Suomen Avainlippu -merkki, joka kertoo tuotteiden tai palveluiden suomalaisesta alkuperästä.

Paikallistuntemuksensa ansiosta SEO-kauppiaat pystyvät tarjoamaan oman alueensa ihmisille sitä, mitä nämä tarvitsevat. Jokainen SEO-asema on Viljasen mukaan omannäköisensä eikä ylhäältä päin sanellun konseptin mukainen.

Osuuskunnan toimintamalli onkin kauppiaslähtöinen. Tällä tarkoitetaan, että kauppiaat päättävät itse asemansa palveluista ja hinnoittelusta. Itsenäisinä yrittäjinä he työllistävät itsensä ja huoltoaseman työntekijät.

”Osuuskunnan jäseneksi voi hakea kauppias, joka on myynyt vuodessa 500 000 litraa polttoainetta. Edellytyksenä jäsenyydelle on myös, että kauppias on hyvämaineinen eikä hänellä ole taloudellisia ongelmia. Mikäli kauppias täyttää vaatimukset, hänet voidaan SEO:n hallituksen päätöksellä hyväksyä jäsenkauppiaaksi.”

SEO:lla on kaikkiaan 146 yrittäjäkauppiasta, joista 48 on osuuskunnan jäseniä. SEO:n 215 jakeluasemaa myyvät vuodessa noin 130 miljoonaa litraa polttoainetta.

Arto Viljanen muistuttaa, että verkoston kauppiaat voivat pyörittää useita asemia, parhaimmillaan jopa seitsemää.

Kaikesta Suomessa myydystä polttoaineesta SEO:n osuus on noin kaksi prosenttia.

SEO Monninkylä aloitti toimintansa vuonna 1995.

Selkeä roolijako helpottaa

Pelisäännöt osuuskunnassa ovat selkeät.

SEO:n tehtävänä on tarjota polttonesteiden hankinta- ja kuljetuspalveluja taloudellisesti ja tehokkaasti. Osuuskunta neuvottelee polttoainehankinnat, huolehtii varastoinnista ja kilpailuttaa kuljetukset. Sen vastuulla on myös ketjun sinivalkoinen ilme ja markkinointi.

Toiminta-ajatus on Viljasen mukaan säilynyt 40 vuotta samana: SEO on olemassa kauppiaitaan varten.

Mikä sitten on kauppiaan rooli arvoketjussa?

”Kauppiaat sitoutuvat hankkimaan asemallaan myymänsä polttoaineet SEO:lta ja toimimaan osuuskunnan väreissä”, kiteyttää Viljanen.

Osalla SEO-kauppiaista on omat säiliöautot, joilla toimitukset hoituvat. Muutoin kauppiaat kuuluvat koko Suomen kattavaan kuljetusverkostoon.

”Neste on tällä hetkellä SEO:n suurin polttoainetoimittaja, mutta se ei ole ainoa yhteistyökumppani. Meillä on sopimus lisäksi Teboilin kanssa, jolla on myös laaja terminaaliverkosto.”

Yli kolmannes yksityisistä huoltamoyrittäjistä on jo SEO-kauppiaita. Viljanen toivottaa uudetkin kauppiaat ketjuun mukaan.

”Tavoitteemme on kasvaa suurimmaksi huoltoasemaketjuksi kauppiaiden määrällä mitattuna. Tarkoituksena ei ole silti rakentaa uusia jakelupisteitä, vaan saada muiden lippujen alla olevia yrittäjiä SEO:n leiriin”, sanoo Viljanen.

Biopolttoaineiden merkitys kasvaa

Vaikka SEO pitää kiinni perinteistään, se ei estä uusiutumista – yhtä osuuskunnan pääperiaatteista.

SEO:ssa uusiutuminen nähdään monesta eri näkökulmasta. Ketjun huoltoasemat uudistuvat, kuten liikkumistavatkin. Pinnalla on luonnollisesti myös uusiutuva energia, joka on entistä ajankohtaisempi ilmastokeskustelun myötä.

”Biopolttoaineen sekoitusvelvoite on tänä vuonna 18 prosenttia, mutta suurempaankin uusiutuvan osuuteen on mahdollista päästä.”

Arto Viljanen painottaa, että kymmenen vuoden kuluttua SEO-asemilla myydään kaikkea sitä polttoainetta, millä suomalaisten ajoneuvot kulkevat.

”Uskon, että tuolloin myydään edelleen myös bensaa ja dieseliä, mutta varmasti asemilla myydään myös biokaasua ja tolpasta ladattavaa sähköä. Meidän tehtävämme on tarjota asiakkaalle palvelu, kulki hänen ajoneuvonsa millä käyttövoimalla tahansa.”

SEO:n vuonna 2017 teettämän tutkimuksen mukaan 93 prosenttia suomalaisista haluaisi autojen polttoaineisiin nykyistä enemmän uusiutuvia energianlähteitä.

Juristi ja jalkapallovaikuttaja

Koulutukseltaan Arto Viljanen on lakimies, jolla oli pitkään oma asianajotoimisto. SEO:n ja Viljasen tiet kohtasivat alun perin, kun hän työskenteli osuuskunnan lainopillisena neuvonantajana.

Kokoomusta edustava Viljanen on toiminut myös kuntapäättäjänä kotikunnassaan Hattulassa.

Hänen isänsä Matti Viljanen (kok.) oli puolestaan kansanedustajana vuosina 1979–91. Jo edesmennyt isä muistetaan Kuusysin perustajana ja kunniapuheenjohtajana.

Arto Viljanen taas on vaikuttanut pitkään FC Hämeenlinna -jalkapalloseurassa eri luottamustehtävissä.

Suomalaisia urheilijoita tukee niin ikään SEO, joka ilmoitti vuoden alussa perustavansa ENERGIAA-tiimin, johon valitaan eri urheilulajien potentiaalisia menestyjiä ympäri Suomen.

Tiimiin valitut urheilijat saavat SEO:lta 5 000–10 000 euron stipendin, joka on tarkoitettu urheilijan laadukkaamman arjen mahdollistamiseen vuoden 2019 aikana.

”Meillä asiakas saa suoraan suomalaista pienkonebensiiniä”, kertoo Hannu Masalin.

Pienkonebensaa suoraan pumpusta

SEO Monninkylä Porvoo-Hanko-tien varressa Askolassa on sympaattinen taukopaikka, joka tunnetaan maistuvasta kotiruokalounaastaan.

Huoltamoa pyörittää Hannu Masalin, jonka isä Ossi perusti huoltamon alkujaan jo vuonna 1962. Aseman nykyinen rakennus nousi vuonna 1971 kantatien 55 varteen. SEO-ketjuun jakelupiste liittyi vuonna 1995. Hannu Masalinilla on käytössään oma kalusto, jolla hän noutaa itse polttoaineen Nesteen terminaalista.

”Toimintasäteemme ulottuu Etelä-Suomesta aina Tampereelle asti. Keskimäärin ajan noin 20 paikkaa päivässä.”

Hän toimittaa polttoöljyä niin yksityishenkilöille, maatiloille, urakoitsijoille kuin taloyhtiöille. Huoltoasemallakin on oma vetonaulansa.

”Meillä asiakas saa suoraan pumpusta Naantalissa valmistettua suomalaista pienkonebensiiniä”, kertoo Masalin.

Miten huoltamoyrittäjä kokee SEO-jäsenyyden?

”Täällä tuntee olevansa oikeassa porukassa. Tunnemme kaikki toisemme ja jokaista kohdellaan tasapuolisesti”, Masalin vastaa.

SEO OSUUSKUNTANA

– Osuuskunnalla 48 jäsentä, jotka osallistuvat yhdenvertaisina päätöksentekoon.
– Kaksi sääntömääräistä kokousta vuodessa
– SEO:n hallituksessa on 5-7 jäsenkauppiasta (viiden oltava jäseniä, lisäksi voi olla muita kauppias- tai asiantuntijajäseniä)
– Jäsenyydenkriteerit: 12 kk toiminta SEO-jälleenmyyjänä ja vähintään 500 000 litran vuosimyynti (bensiini, diesel, polttoöljy)

Jaa artikkeli