Järvi-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Teemu Sarhemaa: Maaseudun toimijan tulee olla ketterä ja kustannustehokas

Yhdessä menestyminen, vastuullisuus ja ihmisläheisyys - pankki ei pärjää, jos ihmiset eivät pärjää. Olemassaolon oikeus ovat asiakkaat. Pitää olla helposti lähestyttävä, ihmisen mittainen pankki. Osuustoiminnallinen perustehtävä on huolehtia alueen elinvoimasta. Tehtävä on luoda kestävää taloudellista menestystä. Tästä ponnistaa OP Järvi-Häme.

Teksti ja kuva: SAMI KARHU
Jaa artikkeli

Yhdessä menestyminen, vastuullisuus ja ihmisläheisyys – pankki ei pärjää, jos ihmiset eivät pärjää. Olemassaolon oikeus ovat asiakkaat. Pitää olla helposti lähestyttävä, ihmisen mittainen pankki. Osuustoiminnallinen perustehtävä on huolehtia alueen elinvoimasta. Tehtävä on luoda kestävää taloudellista menestystä. Tästä ponnistaa OP Järvi-Häme.

Järvi-Hämeen Osuuspankki on toimialueensa suurin finanssitoimija. Kyllä, mutta missä sellainen pankki on, saattaa epätietoinen kysyä. Useiden fuusioiden jälkeen alueeseen kuuluvat Kuhmoinen, Hartola, Sysmä, Asikkala ja Padasjoki, siis itäinen ja läntinen Päijänne. Onpa Kalkkisten Osuuspankkikin liittymässä joukkoon.

Oikeastaan pankin ote Päijänteestä on vielä tiukempi, koska Järvi-Hämeen OP-kiinteistökeskus Oy LKV:ssä 
ovat mukana myös Luhangan ja Koitti-Pertunmaan Osuuspankit.

”Ei vuotta ilman fuusiota. Tällä on pidetty osuuspankkitoiminta kilpailukykyisenä. Kulttuurien yhteensulautuminen on aina iso ja pitkä kysymys. Pitää antaa aikaa. Luopumisessa on tuskaa”, myöntää toimitusjohtaja Teemu Sarhemaa.

Faktat väestökehityksestä

Toimialueella on väestörakenteeltaan Suomen iäkkäämpiä paikkakuntia.

”Kuhmoisissa syntyi vuonna 2013 viisi lasta. Emme kuitenkaan surkuttele”, sanoo Sarhemaa. Väki muuttaa erityisesti pääkaupunkiseudulle. ”Näin vain on”, Sarhemaa toteaa.

Toki Lahden lähellä Vääksyssä on kasvueväitä.

”Isossa kuvassa kohtuu etäisyys pääkaupunkialueelta ja Päijänne ovat hyvä lähtökohta. Mökkiläiset tuovat kysyntää ja elinvoimaa alueelle. Myös etätyö on mahdollisuus”, listaa Sarhemaa etuja.

Ketterä tulee olla

Näillä lähtökohdilla pankin tulee olla ketterä. Kasvuakin pitää saada aikaan. Kustannukset tulee pitää kurissa. Miten homma hoidetaan?

Johdon on liikuttava. Matalassa organisaatiossa herroja on vähemmän, kuten asia kansankielellä lausutaan. Hyötynä on myös, että toimitusjohtaja on läsnä, hänelle voi puhua.

Esimiesten tehtävänä on valmentaa henkilökuntaa parhaaksi mahdolliseksi. Henkilökunnan tulee olla moniosaajia. Asioinnin tulee olla helppoa, nopeaa ja sujuvaa. On myös mahdollista asioida tutun toimihenkilön kanssa.

Kilpailijat ovat konttoreineen lähteneet alueelta jo kauan sitten, mutta verkkojen kautta kilpailu toimii. Asiakkaat arvostavat palvelua ja laatua, mutta hinnan tulee olla kohdallaan. Pankki ei saa parempaa marginaalia, vaikka kassapalvelut ovat erinomaiset. Pitää olla todella noheva toiminnassa.

”Kylille on tärkeää, että paikkakunnalla on pankki! Asiakas valitsee tavan asioida: kuusi konttoria, sähköposti, verkko ja puhelin. Sen kanssa saa toimia, jonka kanssa asiointi sujuu.”

Maaseutu-kaupunki -kombinaatio

Järvi-Hämeen Osuuspankki ei ole vain paikkakuntalaisten pankki, koska 40 prosenttia asiakkaista on alueen ulkopuolella. ”Etäasiakkaat ratkaisevat – he ovat niin tärkeitä. Täältä tulee kasvu”, muistuttaa Sarhemaa.

Strategiat onkin rakennettava etäasiakkaiden varaan.

Toimialueella on 23 000 asukasta, mutta 16 000 vapaa-ajanasuntoa.

”Maaseutu-kaupunki-kombinaation ymmärtäminen on olennaista. Mökillä pitää olla hieno elellä. Toivottavasti osuuspankista tulee sama fiilis – on mukava asioida eikä välttämätön paha.”

Sarhemaa korostaa, että ihmiset ovat tottuneet toimimaan hyvien palveluiden kanssa.

Digitalisaatio on suuri mahdollisuus, ei uhkakuva. Digitalisaation ja automaation parhaat puolet hyödynnetään. Kaikki tausta-apu otetaan käyttöön, mutta asiakaskokemus hoidetaan itse. Pitää tietysti olla hyvä ja tietokoneyhteyksien tulee toimia. Langattomat verkot ovat välttämättömyys. Sarhemaalla on aito usko, että pankeilla on tulevaisuus kilpailukentän muutoksessa.

Vahva vakavaraisuus, kannattavuus ja riskinkantokyky ovat avaimia. Muuten ei voi olla halutuin vaihtoehto asiakkaille. Pankki on iso maa- ja metsätalouden rahoittaja. Elinkelpoisia tiloja on autettu vastamäessä. ”Jos ei maatiloja rahoita osuuspankki, niin kuka sitten”

Edustajisto päättää

Pankki on lahjoittanut yli 100 000 euroa alueen elinvoiman kasvattamiseen. Kesätyökampanjoiden lisäksi ohjelmassa ovat olleet eri paikkakunnilla muun muassa kuntoportaat, lintutorni, lasten leikkipaikka, penkkejä vanhuksille, maastopolku, järvilohikannan edistäminen – siis asioita, joilla on pysyvä arvo.

”Ihmiset näkevät, että tapahtuu.”

Yliopistoillekin on lahjoitettu, ja lisäksi on sponsorointi urheiluseuroille.

”Edustajisto päättää lahjoitussummat, johto ja hallitus lahjoitusten saajat,” tiivistää Sarhemaa.

Sarhemaa korostaa, että kyllä voi tehdä: ”OP-keskus ja EKP ovat merimerkit, siltä tulevat pelisäännöt ohjeineen. Siinä välissä saa vapaasti toimia. Saa päättää muutakin kuin hippokisojen ajankohdan.”

Sarhemaa muotoilee, että kaikilla pankeilla on oma toimintatapa. Kortit, joilla pelataan, on nyt jaettu. Ei voi sekoittaa pakkaa uudelleen ja toivoa uusia kortteja. Näillä mennään Järvi-Hämeessä.

Left Menu Icon
Right Menu Icon