Atria ja 4H: Välipalalla on väliä

Atrian ja 4H-liiton Välipalalla on väliä -kampanja edistää lasten terveellisiä ruokailutottumuksia ja auttaa heitä ymmärtämään ravitsevan välipalan merkitystä. Yhteistyön tavoitteena on lisätä lasten kiinnostusta ruokaan ja ruuanvalmistukseen sekä parantaa heidän ruuanvalmistustaitojaan.

Teksti: MATTI KETOLA
Jaa artikkeli

Atrian ja 4H-liiton Välipalalla on väliä -kampanja edistää lasten terveellisiä ruokailutottumuksia ja auttaa heitä ymmärtämään ravitsevan välipalan merkitystä. Yhteistyön tavoitteena on lisätä lasten kiinnostusta ruokaan ja ruuanvalmistukseen sekä parantaa heidän ruuanvalmistustaitojaan.

Atrian ja Suomen 4H-liiton Välipalalla on väliä -kampanjassa korostetaan kesäkuun alkua, jolloin koulu on päättynyt eikä vanhempien kesäloma ole vielä alkanut. Tällöin lasten olisi hyvä pystyä tekemään välipalansa itse. Kohderyhmänä kampanjassa ovat alakouluikäiset lapset, jotka osaavat jo lukea.

”Atria on innolla mukana tässä yhteistyössä kannustamassa lapsia ja nuoria syömään monipuolisesti terveellistä ja turvallista kotiruokaa. Varsinkin perheen arjen kiireessä lasten itsenäinen ja oma-aloitteinen ruuanvalmistaminen korostuu”, kertoo Atrian markkinointijohtaja Sanna Päällysaho.

”Terveellinen, tarpeeksi proteiinia sisältävä välipala on tärkeä osa päivän ravinnonsaantia kasvavalle lapselle”, Päällysaho jatkaa.

Atria haluaa edistää lasten ja nuorten terveellisiä ruokailutottumuksia sekä kiinnittää huomiota kotikeittiössä käytettävien raaka-aineiden laatuun.

Lapset perehtyvät terveellisten välipalojen valmistamiseen 4H-kerhoissa Atrian ja 4H:n yhdessä tuottamien reseptikorttien avulla. Kerhokauden päättyessä toukokuun lopulla 4H-yhdistykset järjestävät kerholaisille ja perheille Kesäeväät -retkiä eri puolilla Suomea.

Retkillä syödään yhdessä ja kisaillaan leikkimielisesti ruokarasteilla, joissa lapset tutustuvat pantomiimin avulla maatilan eläimiin, sokkona tunnustellen erilaisiin kasviksiin ja hauskan tietokilpailun avulla ravitsemukseen ja pakkausmerkintöihin.

Vanhemmat voivat valita sopivan reseptikortin, hankkia sen ainesosat ja kiinnittää kortin jääkaapin oveen. Kortin avulla lapsi voi itse tehdä välipalansa. Kuva Suomen 4H-liitto/Tiina Rinne

Välipalat tärkeä osa ruokakasvatusta

Kymmenen hankkeessa tuotettua reseptikorttia tarjoavat innostavan ja monipuolisen välipalakattauksen lasten käyttöön. Kesällä kisataan vielä siitä, kuinka monta välipalaa kukin kesän aikana itse valmistaa.

”Ruokaketjun toiminnan tunteminen ja ymmärtäminen ovat tärkeä osa toteuttamaamme ruokakasvatusta. Yhteistyö Atrian kanssa tarjoaa meille hienon mahdollisuuden kertoa lapsille elintarviketeollisuuden merkityksestä osana ruokaketjua. Atrian monipuolisen tuotevalikoiman hyödyntäminen terveellisten välipalojen valmistuksessa toimii lapsille kannustavana esimerkkinä siitä, miten helposti lapsi pystyy itse valmistamaan helppoja ja terveellisiä välipaloja. Myöhemmässä elämässä näitä taitoja joka tapauksessa tarvitaan”, toteaa 4H-liiton järjestöjohtaja Marjaana Liukko.

Kampanjaan ilmoittautui 120 paikallista 4H-yhdistystä, joista 40 pääsi mukaan varsinaiseen Välipalalla on väliä -kampanjaan. Sen puitteissa tuotettu materiaali, kuten välipalakortit, on kuitenkin kaikkien yhdistysten käytössä.

”Välipala on usein lapsen ensimmäinen itsenäinen ruuanlaitto kokemus. Pyrimme luomaan hyviä makumuistoja ihanien itsetehtyjen välipalojen kautta. Uskon, että lapset jatkossakin laittavat mielellään itse ruokaa, kun he ovat saaneet onnistuneita ensikokemuksia”, kertoo kehityspäällikkö Virpi Skippari Suomen 4H-liitosta.

”Kun koulut loppuvat ja vanhemmat ovat vielä usein työssä, tulee lapsille useammin tarve itsenäisiin välipalahetkiin. Vanhemmat voivat valita reseptikortin, hommata sen ainesosat ja kiinnittää sen jääkaapin oveen. Kortin avulla lapsi voi itse tehdä välipalansa”, Skippari sanoo.

Atria sponsoroi Kesäherkut -retken eväät. Kuva: Suomen 4H-liitto/Kati Laszka

Kampanjan Kesäeväät-retkiä järjestetään toukokuun lopun ja kesäkuun alun aikana. Retkillä mukana on myös vanhempia, ja siellä nautitaan Atrian toimittamia kesäherkkuja. Lisäksi retkillä tutustutaan ruokarastien avulla mm. maatilan eläimiin, kasviksiin, ravitsemukseen sekä myös pakkausmerkintöihin.

”Alustavan palautteen perusteella myös vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä kampanjaan.”

4H-kerhotoimintaa järjestetään yli 200 4H-yhdistyksessä eri puolilla Suomea. Tekemällä oppimiseen perustuvaa ruokakasvatusta toteutetaan noin 2 700 kerhossa sekä Ruokakoulu-päiväleireillä. Leireillä liikutaan, vieraillaan maatilalla, valmistetaan ruokaa ja syödään yhdessä. 4H:n toteuttaman ruokakasvatuksen piirissä on noin 10 000 lasta ja nuorta joka viikko.

Left Menu Icon
Right Menu Icon