Osuuskuntia perustetaan yhä verkkaisesti, eikä koronapandemia ole ainakaan tahtia kiihdyttänyt.

Osuuskuntien perustamistahti näyttää hiipuvan edelleen. Osuuskuntia perustettiin vuonna 2019 yhteensä 142, kun edellisvuonna luku oli 178. Vertailun vuoksi osakeyhtiöitä perustettiin huimat 18 100 kappaletta (edellisvuonna 14 700). Kommandiittiyhtiöitä eli henkilöyhtiöitä perustettiin 424.

Selkeä suunta alaspäin jatkuu nyt kuudetta vuotta. Vielä vuonna 2014 osuuskuntia perustettiin kaikkiaan 235 kappaletta. Kehitys ei ole jäänyt huomaamatta yritysneuvojiltakaan.

”Osuuskuntia perustettiin rauhalliseen tahtiin, kuten trendi on ollut jo muutaman vuoden. Ehkä erityispiirre on ollut, että enemmän kuin henkilöjäsenten osuuskuntia, on kyselty osuuskunnasta yrittäjien yhteistyörakenteena”, Uusyrityskeskus Ensimetrin yrittäjyysasiantuntija Mirja Taipale kertoo.

Tampereella toimivan Ensimetrin asiakkaita ovat kuluneena vuonna askarruttaneet samat pulmat kuin vuotta aiemmin.

”Mitään muutoksia esimerkiksi työosuuskuntia puhuttaneeseen henkilöjäsenen työttömyysturvaa koskeviin tulkintoihin ei ole tullut”, toteaa Taipale.

Korona luo epävarmuutta

Keväällä 2020 alkanut koronapandemia ja sitä seurannut poikkeustila ovat Taipaleen mukaan osaltaan vähentäneet yritysten, tässä tapauksessa osuuskuntien, perustamishalukkuutta.

”Alkuvuonna meillä Ensimetrissä oli enemmän asiakaskäyntejä kuin 2019. Yrityksiä perustettiin silti vähemmän, ja osuuskuntien perustamismäärät ovat muutenkin olleet laskusuunnassa jo usean vuoden.”

Ensimetrin toimitusjohtajan Marko Lehtimäen mukaan vuoden 2020 näkymät ovat yritysneuvonnan kannalta yleisesti melko hyvät, mutta koronatilanne on iso kysymysmerkki.

”Koronatilanne ratkaisee, miten syksystä selvitään. Aika näyttää, tuleeko sulkuja ja ovatko ne niin totaalisia kuin Uudenmaan eristäminen keväällä. Muutoin kiinnostus yrittäjyyteen ja sen eri muotoihin kasvaa, ja asiakkaita riittää”, sanoo Lehtimäki.

Kilon Osuus-Auto jatkaa kärjessä

OT-lehden tekemässä seurannassa pk-sektorin osuuskunnista Kilon Osuus-Auto (KOA) nappasi ykkössijan yhdeksättä kertaa peräkkäin. Osuuskunnan liikevaihto kuitenkin supistui edellisvuodesta ollen nyt 12,5 miljoonaa euroa. Kuljetusalan ammattilaisia KOA työllistää noin 120.

”Meillä oli vuonna 2019 parikin eri isomman kokonaisuuden muutosta. Lahden liiketoimintamme loppui, mutta toisaalta aloitimme Helsingin kaupungin palvelemisen. Kokonaisuus supistui hiukan Lahden takia”, KOA:n toimitusjohtaja Ari Savisalo kertoo.

Hänen mukaansa kotiinkuljetukset suorastaan räjähtivät silmille maaliskuussa. KOA pystyi vastaamaan kysyntään investoimalla seitsemään uuteen kylmäkuljetuspakettiautoon, jotka saatiin käyttöön erittäin nopeasti. Hyvä kehitys näyttäisi jatkuvan, vaikka kovin piikki onkin jo takana.

”2020 on selkeästi kotiinkuljetusten vuosi. Muilla liiketoiminta-alueilla ei niin positiivisia uutisia olekaan. Esimerkiksi ravintolajakelu on pandemian takia ollut monta kuukautta pysähdyksissä. Palkkaamme silti uutta henkilöstöä jatkuvasti”, sanoo Savisalo.

Vuonna 1987 SOK:n keskusvarastonautonkuljettajien perustama KOA hoitaa esimerkiksi HOK-Elannolle Alepa Kauppakassin kuljetukset.

Tv:stä tuttu Via

Hopeaa otti tälläkin kertaa Viittomakielialan Osuuskunta Via, jonka liikevaihto kipusi 5,1 miljoonaan euroon edellisvuoden 4,5 miljoonasta. Syksyllä 2019 20-vuotisjuhliaan viettänyt Osuuskunta työllistää keskimäärin 107 henkilöä.

”Työtä tehtiin kokonaisuutena enemmän, vaikka henkilöstömäärässä ei tapahtunut juurikaan muutoksia”, toteaa palvelujohtaja Mervi Kurvinen Viasta ja jatkaa:

”Suurin osa töistämme tulee Kelan tilauksina, ja on aina jossain määrin arvoitus, minkä verran sieltä meille töitä suodaan.”

Korona on osunut Viaan lujaa. Maaliskuun puolivälissä myynti romahti ja liikevaihto oli kesäkuun loppuun asti noin puolet normaalista. Osuuskunta lomautti siksi koko henkilöstönsä osa-aikaisesti huhti-heinäkuuksi.

”Henkilöstömme on suhtautunut tilanteeseen upeasti. He ovat hyväksyneet lomautustilanteen tyynesti ja samalla opetelleet pikavauhtia tuottamaan tulkkaus- ja opetuspalveluja etänä”, Kurvinen toteaa.

Vian tulkkien työskentelyä pääsi tänä keväänä näkemään moni alasta mitään tietämätön, kun hallituksen koronainfot ja Ylen erikoislähetykset tulkattiin viittomakielelle. Kurvisen mukaan julkisuus ja kiinnostus viittomakieleen onkin ollut osuuskunnalle koronan positiivinen puoli.

Kilpailu kiristyy meriteollisuudessa

Osuuskunta Meriasennus tuli OT-lehden seurannassa kolmanneksi.

Laivasähköasentajien 1998 perustaman osuuskunnan liikevaihto nousi vuonna 2019 4,1 miljoonan euroon edellisvuoden 3,7 miljoonasta.

Meriasennuksessa tapahtui vuodenvaihteessa myös sukupolvenvaihdos, kun pitkäaikaisen toimitusjohtajan Ilkka Alasippolan vanhin poika Ville kutsuttiin luotsaamaan osuuskuntaa. Ilkka-isä on nyt Meriasennuksen hallituksen puheenjohtaja.

”Liikevaihdon nousu johtuu hyvästä tilauskannasta telakoilla Suomessa sekä Meriasennuksen hyvästä tilauskannasta. Liiketulos oli lievästi tappiollinen, 113 000 euroa. Kilpailutilanne on telakkasektorilla nyt äärettömän kova”, kertoo Ilkka Alasippola.

Suomessa on hänen mukaansa paljon ulkomaisia toimijoita telakkasektorilla, mikä ajaa alan kotimaiset yritykset vaikeaan tilanteeseen.

Koronankin vaikutukset voivat näkyä vielä myös meriteollisuudessa.

”Olemme pystyneet työskentelemään tähän asti täysipainoisesti, mutta tilanne muuttuu radikaalisti, jos sovitut laivakaupat siirtyvät tai jopa peruuntuvat.”

Alasippolan mukaan Meriasennuksella ei ole ollut koskaan niin vankkaa tilauskantaa kuin nyt. Pääpaino on nyt siinä, että projektit saadaan kannattavasti maaliin.

Näin laskettiin

OT-lehden kyselyyn vastanneesta yhdeksästä osuuskunnasta pienemmän liikevaihto oli 600 000 euroa ja suurimman 12,5 miljoonaa euroa.

Liikevaihdon keskiarvo oli 3,2 miljoonaa euroa. Osuuskuntien jäsenmäärät vaihtelivat kuudesta 433:een henkilöön.

Matemaattisesti laskettuna osuuskunnissa oli keskimäärin 83 jäsentä.

Pk-sektorin osuuskuntien mittaus on tehty nyt yhdeksän vuoden ajan.

Jaa artikkeli