Kaikilla meillä on omat arvomme, joiden mukaan pyrimme toimimaan. Myös jokaista organisaatiota ohjaavat arvot, olivat ne sitten määritelty tai ei. Usein kuulee sanottavan, että arvot toimivat yrityksen eduksi vain silloin, kun henkilöstö on todella sisäistänyt ne. Nykyisin yrityksissä henkilöstö otetaankin lähes aina mukaan arvojen määrittelemiseen, mikä on ainoa oikea toimintatapa.

Arvothan ovat ensisijaisesti työyhteisöä varten. Tämä tarkoittaa, että arvot toteutuvat ensin työyhteisön sisällä ja voivat vasta sitä kautta näkyä muille. Arvoista on yritykselle siis hyötyä vain, kun ne ovat osa yrityksen arkea eli organisaatio- ja myös johtamiskulttuuria. Ne kertovat myös yrityksen ihmiskuvasta. On tärkeää, että koko henkilöstö – mukaan luettuna johto – on yhdessä mukana arvojen työstämisessä.

Työyhteisö voi toteuttaa vain sellaisia arvoja, jotka se kokee omakseen. Tästä näkökulmasta niiden olisi hyvä olla työyhteisönsä näköisiä ja viestittynä selkeästi. Kun organisaatiota halutaan viedä uuteen suuntaan, se tehdään vision, mission ja strategian avulla – ei niinkään arvojen.

Arvojen pitäisi olla pysyviä, miksi yritykset muuttavat niitä jatkuvasti?

Arvoista pitäisi olla yrityksessä käynnissä jatkuva keskustelu. Jos ne todella ovat osa jokapäiväistä tekemistä, niitä pitäisi luonnollisesti pohtia uudelleen, jos tekeminen tai toimintaympäristö muuttuu.

Tuntuuko ristiriitaiselta? Arvojenhan pitäisi olla jotain syvällistä ja pysyvää. Voisi ollakin selkeämpää, että ei puhuttaisi yritysten arvoista vaan yrityksen tavasta tehdä, meidän toimintatavastamme.

Hanna Muukka
Vastuullisuusasiantuntija
Osuustoimintakeskus Pellervo

Jaa artikkeli