POP Pankki -ryhmään kuuluva Pohjanmaan Osuuspankki levittäytyy nyt Seinäjoelta Ouluun. Sievin ja Tiistenjoen Osuuspankkien hiljan tapahtunut fuusioituminen Pohjanmaan Osuuspankkiin antaa aiempaa tukevammat hartiat pärjätä tiukasti kilpailulla, kovassa muutoksessa olevalla pankkialalla.

Pohjanmaan Osuuspankin toimitusjohtaja Hanna Linna näkee toimialueen laajuuden isona mahdollisuutena.

”Pankin nimen mukaisesti olemme nyt koko Pohjanmaan Osuuspankki. Liitos varmistaa, että pystymme vastaamaan kattavasti kaikilla alueilla kaikkeen pankkeihin liittyvään kysyntään. Samalla alueellinen riippuvuutemme vähenee ja kasvun tavoittelu voidaan ohjata sinne, missä se on kannattavinta”, Linna kuvaa.

POP Pankki Pohjanmaa syntyi kymmenen vuotta sitten, kun Alahärmän, Kauhavan, Kortesjärven ja Ylihärmän Osuuspankit sulautuivat Pohjanmaan Osuuspankiksi. Sievin ja Tiistenjoen yhdistymisen jälkeen pankin tase nousee 670 miljoonaan euroon. Pankilla on 33 000 asiakasta, kymmenen konttoria ja 70 työntekijää.

”Tässä kokoluokassa kykenemme monella paikkakunnalla aiempaa tasaväkisempään kilpailuun muiden pankkien kanssa”, Linna sanoo.

Pohjanmaan Osuuspankilla on useilla konttoripaikkakunnillaan johtava markkina-asema, minkä vuoksi kasvu on viime vuosina ollut maltillista, 2–3 prosentin luokkaa.

”Fuusion myötä saimme lisää jalansijaa asukasmäärällä mitattuna kasvavilla paikkakunnilla. Jatkossa tavoitteena on 5–10 prosentin vuosittainen kasvu”, Linna visioi. Esimerkiksi Ylivieskan ja Oulun seudulla muhii huomattava kasvupotentiaali.

”Fuusion myötä saimme lisää jalansijaa asukasmäärällä mitattuna kasvavilla paikkakunnilla”, Hanna Linna kertoo.

Sopuisa sulautuminen

Pankkifuusioihin liittyy usein tunnetta ja eripuraa. Sievin ja Tiistenjoen sulautuminen Pohjanmaan Osuuspankkiin tapahtui vailla dramatiikkaa. Prosessi sujui yksimielisesti ja joutuisasti, mistä Linna kiittää pankkien ammattitaitoista henkilökuntaa sekä rohkeaa ja uudistuskykyistä hallintoa. Saatu asiakaspalautekin on ollut myönteistä.

Pohjanmaan Osuuspankin hallituksen puheenjohtajan Harri Takalan mukaan onnistumisen salaisuus piilee siinä, että ennen päätöksiä käytiin avointa keskustelua pankkien hallinnoissa ja tahtotila sulautumiseen oli yhteinen ja aito.

”Fuusio antaa pankille kasvuun paremmat edellytykset ja varmistaa monipuoliset pankkipalvelut myös jatkossa. Yhdistymällä saavutetaan myös kulusäästöjä”, Takala arvioi.

Pohjanmaan Osuuspankki on merkittävä rahoittaja sekä yrityskentällä että maa- ja metsätaloussektoreilla. Yhteensä näiden osuus on lähes puolet lainakannasta.

Rahoituksessa POP-pankilla on useita tärkeitä yhteistyökumppaneita kuten Finnvera.

”Pk-sektorilla on kaivattu yritysrahoitukseen liittyviä vakuusjärjestelyjä ja nyt sellainen on saatu. Marraskuusta alkaen yrityslainoihin on ollut mahdollista saada Euroopan Investointirahaston EIR-takaus”, Hanna Linna toteaa.

”Videoyhteyden kautta voimme tavata myös kauempana asuvia asiakkaitamme”, toteaa Hanna Linna.

Asiakas aina ykkösenä

”Haluamme olla parhaan palvelun pankki. Siihen pyrimme kehittäen rinnakkain perinteisiä ja moderneja palveluja asiakkaiden tarpeita sekä valinnanvapautta kunnioittaen.”

Paikallisuudesta, palvelusta ja tavoitettavuudesta ei tingitä. Esimerkiksi asiakas voi soittaa suoraan haluamalleen toimihenkilölle. Konttorit ovat ajanvarauksella auki viitenä päivänä viikossa ja kassapalveluja saatavilla on kahdesta viiteen päivään viikossa. Asiakkaiden toivomuksesta heitä palvellaan aamukahdeksasta iltakuuteen. Etenkin kaupunkikonttoreissa ilta-ajat ovat Linnan mukaan olleet suosittuja. Asiakastapaamisia pidetään lisäksi verkossa.

”Videoyhteyden kautta voimme tavata myös kauempana asuvia asiakkaitamme. Heitä onkin noin kolmannes asiakkaistamme, sillä asiakkuus saadaan usein kodin perintönä.”

Korona on vauhdittanut pankkialan digitalisoitumista. Verkkotapaamiset ovat keväästä alkaen kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan ja kehitys jatkuu.

”Kun asiakirjat voidaan allekirjoittaa sähköisesti, se muuttaa voimakkaasti koko toimialaa: asiointi ei ole enää paikkasidonnaista eikä myöskään pankissa työskentely”, perustelee Hanna Linna.

Kivijalkakonttoreista ei hänen mukaansa tule täysin merkityksettömiä, mutta entistä isompi osa asiakkaista haluaa valita itse ajan ja paikan pankkiasioiden hoitamiseen.

Digitalisaatio on kirjavoittanut maksamisen, lainaamisen ja varainhoidon palveluita.

Virtuaalisessa maailmassa maantieteellisellä sijainnilla ei ole merkitystä, asiakas voi valita pankkinsa vaikka toiselta puolelta maailmaa. Koko rahoitusala on uuden ja oudon edessä.

Hanna Linnan mukaan perinteiset suomalaiset pankit nauttivat onneksi vahvaa uskottavuutta ja luottamusta asiakkaiden parissa.

”Tämä on erittäin merkittävä vahvuus omaa digitaalista ympäristömme kehittäessämme. Uskon lujasti, että asiakkaiden luottamuksen, paikallisuuden ja osuustoiminnallisuuden tukipilareille kelpaa rakentaa tulevaisuuden pankkitoimintaa.”

 

Jaa artikkeli