Pika-analyysit: Osuustoimintayritykset hyvässä tuloskunnossa

Koronalama on kurittanut eri toimialoja rajustikin, mutta suurimmat osuustoimintayritykset näyttävät selvinneen kriisistä varsin hyvin.

Teksti Yrjö Kotisalo
Jaa artikkeli

Maailmantalous elpyy vuoden 2020 alussa iskeneen pandemian seurauksista. Suomi on euroalueen elvytyksen myötä tavoittamassa uuden kasvun tänä vuonna. BKT meni viime vuonna miinukselle kolme prosenttia, tänä vuonna saman verran plussaa.

Korko-odotukset ovat edelleen vakaat eikä inflaatiouhka vielä ole merkittävä. Vienti vetää ja kulutus seuraa. Sekä teollisuuden että kaupan aktiviteetti on piristynyt, mutta palvelut ja julkinen talous toipuvat hitaammin.   

Marketkauppa S-ryhmän kivijalka 

S-ryhmän myynti vuonna 2020 ylsi 11,7 miljardiin euroon marketkaupan ja päivittäistavaroiden vahvan 8 prosentin kasvun seurauksena. Koronasulku iski matkailu- ja ravintolakauppaan, jonka myynti supistui liki puoleen. Joustavan henkilöstöpolitiikan ansiosta S-ryhmä työllisti edelleen 38 600 henkilöä.

Liiketulos pieneni tuntuvasti, mutta oli silti 196 miljoonaa euroa positiivinen. Noin 2,5 miljoonaa asiakasomistajaa saivat bonuksia 415 miljoonaa euroa.

Tulevaisuuden asiakastyytyväisyyttä pohjustetaan S-markettien uudistamisella. Kokonaisinvestoinnit olivat koronavuodesta huolimatta 642 miljoonaa euroa.

Kaupparyhmän energiatehokkuus parani ja ruokahävikki supistui. Todettakoon, että keskusliike SOK on uudistamassa toimintamalliaan entistä tehokkaammaksi.    

Kuluvan vuoden ensimmäisellä kvartaalilla S-ryhmän myynti (2,7 mrd. €) kasvoi 0,7 prosenttia, joka perustui lähinnä marketkaupan 6 prosentin lisäykseen.

Päivittäistavarat ja verkkokauppa vetävät. Myös ABC-ketjulla oli nousujohteinen alkuvuosi, mutta tavaratalokauppa menetti volyymistaan yli viidenneksen ja rajoituksista kärsinyt matkailu- ja ravintolatoiminta yli puolet.

Toivottavasti rajoituksista päästään, että elinkeinoelämä ja Suomi elpyisivät normaaliin toimintaan.  

OP Ryhmän asema vankka 

Finanssisektori heijastelee kokonaistalouden kehitystä. OP Ryhmän tulos ennen veroja vuonna 2020 oli 785 miljoonaa euroa ja aleni 6,3 prosenttia. Oman pääoman tuottoaste ja vakavaraisuus säilyivät lähes ennallaan eurooppalaisittain korkealla tasolla.

OP Ryhmän luottokanta (93,6 mrd. €) kasvoi 2,4 prosenttia ja talletukset (70,9 mrd. €) lisääntyivät lähes 11 prosenttia. Omistaja-asiakkaiden määrä nousi 2,0 miljoonaan. Ryhmän henkilöstömäärä oli viime vuonna 12000. Pohjola Vakuutus kasvatti liikevoittoa 283 miljoonaan euroon ja sen vakavaraisuusasema oli hyvä.  

Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä OP Ryhmän tulos ennen veroja parani ja oli 265 miljoonaa euroa. Tuotot yhteensä kasvoivat selvästi ja kulut alenivat. Vakavaraisuusasema säilyi hyvänä.

Odotukset loppuvuodelle ovat positiiviset huolimatta nollakorkomaailmasta.     

Kotimainen ruoka kelpasi 

Elintarvikesektori on pärjännyt pääosin hyvin korona-aikana. Kulutuskysyntä on kasvanut, kun ruokaa on valmistettu kotona entistä enemmän – tosin ravintolat ovat olleet menettäjiä. Teollisuuden ja varsinkin ruokakaupan volyymit ovat kasvaneet yllättävän ripeästi.  

Vuonna 2020 HKScan aikaansai liikevaihtoa 1781 miljoonaa euroa, kasvua 2,1 prosenttia. Liikevaihto lisääntyi kaikilla liiketoiminta-alueilla ja keskeisissä tuoteryhmissä. Erityisesti vähittäiskauppamyynti kasvoi. Pandemia vaikutti negatiivisesti vientiin, paitsi Kiinaan.

Kahden vuoden punnerruksen jälkeen liiketulos kohentui 21 miljoonaa euroon, kun se vuotta aiemmin oli vielä 23 miljoonaa miinuksella.   

Vuoden 2021 tammi–maaliskuussa liikevaihto (428 milj. €) pysyi edellisvuoden vastaavan jakson tasolla. Konsernin ilonaiheena oli, että se on parantanut tulosta 10 peräkkäistä vuosineljännestä. Hyvä niin, sillä tulostaso ei vielä kovin häävi ole.  

Atria-konsernin liikevaihto oli viime vuonna 1 504 miljoonaa euroa, lisäystä 3,6 prosenttia. Myynti vähittäiskaupalle ja vienti kasvattivat liikevaihtoa.

Liikevoittoa kertyi 30 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna eli 40 miljoonaa euroa. Tulokseen vaikutti myös hyvä tuottavuuskehitys. Kuluvan vuoden ensimmäisen kvartaalin liikevaihto oli 361 miljoonaa euroa, ja siinä kasvua 2 prosenttia. Liikevoitto kasvoi ja oli vajaa 7 miljoonaa euroa.

Suotuisa kehitys koski kaikkia tuotealoja ja asiakassegmenteissä erityisesti vähittäiskauppaa ja vientiä.  

Maitoa tuotettiin Suomessa viime vuonna hieman alle 2,3 miljoonaa litraa. Valio on edelleen meijeriteollisuuden markkinajohtaja, mutta Arlan kilpailu on kovaa ja vientimarkkina on vaikea.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on lieventänyt Valion raakamaidon myyntivelvoitetta vuosille 2020–21. Samalla poistui kaupparyhmien oikeus ostaa raakamaitoa Valion kiintiöstä.

Tunnustikohan KKV aikaisemman päätöksensä kohtuuttomuuden? 

Valio teki strategisen peliliikkeen ja päätti ostaa Heinon Tukku Oy:n 27.4.2021. Kauppa toteutuu, kun KKV vahvistaa sen kesemmällä. Valio ostaa täten markkinaa ja sen laitoskeittiö- ja ravintolamyynti vahvistuu.  

Valio on liikevaihdoltaan 1,5 miljardia euroa, tulos on muutaman kymmenen miljoonan luokkaa ja konserni työllistää 3 200 henkilöä.

Valion kulttuuriin kuuluu, että tulostiedot julkistetaan lähemmäs puoli vuotta tilivuoden päättymisestä, joten niihin palataan myöhemmin.  

Metsäsuhdanne vahvistuu 

Suomi elää edelleen vankasti metsästä, onneksi edes metsästä, sillä elinkeinorakenteemme monipuolistuu hitaasti, ja työllisyysaste on riittämätön ajatellen hyvinvointivaltion rahoittamista.

Osuustoiminta ja yhteisyrittäjyys on metsäteollisuudessa hyvin edustettuna.

Metsä Groupin liikevaihto oli 5,0 miljardia euroa vuonna 2020. Se notkahti 7,6 prosenttia. Liiketuloksesta pyyhkiytyi korona- ja lakkovuonna neljännes pois. Tulosta kertyi 368 milj. euroa. Pääoman tuottoaste ,7,2 prosenttia, ja omavaraisuus, 57 prosenttia, olivat linjassa tavoitteisiin nähden.

Investoinnit olivat muhkeat 400 miljoonaa euroa. Äänekoskella aloittaa tekstiilikuidun koelaitos. Päätös Kemin isosta biotuotetehtaasta on tehty. Konserni työllisti 9 400 henkilöä.     

Suhdannekäänne on nähtävissä. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto 1,4 miljardia euroa sisälsi kasvua lähes 12 prosenttia ja liiketulos yli kaksinkertaistui 136 miljoonaan euroon.

Sahatavaraa kysytään vahvasti, kartonkien toimitusmäärät ovat korkeat, sellun markkinahinnat nousivat ja koronakriisin hittituote pehmopaperit käyvät mukavasti kaupaksi. Hyvin pyyhkii! 

Kirjoittaja on ekonomisti ja OT-lehden analyytikkotiimin jäsen.

Left Menu Icon
Right Menu Icon