KPO kiilasi kärkeen

Lähes poikkeuksetta KPO on viimeiset kymmenen vuotta keikkunut parhaimpien alueosuuskauppojen joukossa. Kärkisijasta ehti kuitenkin kulua muutama vuosi, ja nyt se taas ansaitusti saavutettiin. Samalla kilpailu osuuskauppojen parhaimmuudesta tasoittui hieman.

Teksti ja taulukko Pasi Saarnivaara
Jaa artikkeli

Kymmenen vuoden aikana PKO Pohjois-Karjalasta on napannut peräti viisi kertaa ykköspaikan. Pohjanmaalaiselle KPO:lle ykköspaikka oli tällä kertaa kolmas samalta ajanjaksolta.

Osuustoiminta-lehden osuuskauppavertailussa ykkössijalle liiketoiminnan kasvattamisessa kiilasi viime vuoden tuloksilla KPO, tiukasti edellisvuosien mestarin PKO:n ohi.

KPO pärjäsi muita paremmin etenkin liikevaihdon kasvattamisessa, liikevaihdon kasvuprosentin ollessa jopa yli yhdeksän prosenttia. Myös liikeylijäämä vuodelta 2021 oli KPO:lla kiitettävällä tasolla.

Liikevaihdon kasvuun ja samalla hyvään tulokseen päästiin marketkaupan edelleen hyötyessä kysynnän siirtymästä ravintoloista kauppoihin. Hotelleissa vuosi oli sen sijaan KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskopin mukaan kaksijakoinen.

Samaan aikaan kun työmatkustus odottaa vielä paluuta normaaliin, on kotimaan matkailu ollut lähes ennätysmäistä.

Toiminnan kehittämisessä KPO:n ajatus onkin hyvin yksinkertainen ja todistetusti toimiva: laadun kolmiloikaksi nimetty kehitysprojekti perustuu yksinkertaiseen ajatukseen siitä, että kaupan perusasioita tehdään tänään paremmin kuin eilen.

Osuustoimintaymmärrys yhdistää mestareita

Nyt jo vuosikymmenen ajan PKO on sijoittunut kahden parhaan joukkoon osuuskauppavertailussa. Tämä ei voi olla sattumaa, ja ainakin yksi asia vuosi vuodelta toistuu PKO:n viestinnässä ja toiminnassa. PKO tuo poikkeuksellisen vahvasti esille osuuskunnan kaksoisluonnetta jäsen- ja liikeyhteisönä.

Sama näkyy myös tämän vuoden mestarin, KPO:n, viestinnässä.
Vuosikertomuksessaan KPO kertoo vuonna 2019 päivitetyn strategiansa linjaavan aikaisempien vuosien tavoin siihen, että osuuskaupan keskeisin tehtävä on tuottaa asiakasomistajilleen kilpailukykyisiä palveluja ja etuja. Eli ei pelkästään tuottaa voittoa.

Kuluvana vuonna myös huoltovarmuus on tullut aivan uudella tavalla keskusteluihin mukaan. Sitäkin korostetaan KPO:n vuosikertomuksessa: ”Koronavuosien 2020 ja 2021 aikana KPO oli perustehtävänsä myötä myös tärkeä lenkki alueensa huoltovarmuuden turvaajana.”

Työntekijöiden hyvinvoinnilla huipputulokseen

Toinen mestareita yhdistävä tekijä on työntekijöiden hyvinvointiin satsaaminen ja sen esiin tuominen. Vuonna 2021 KPO saavutti jälleen Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen, joka perustuu Eezy Flown PeoplePower® -työyhteisötutkimukseen.

Selvityksen mukaan osuuskaupan työntekijöiden kokonaistyytyväisyys oli kaikilla olennaisilla osa-alueilla erittäin korkea. Varsinkin tyytyväisyys toiminta- ja johtamiskulttuuriin nostivat kokonaistyytyväisyyttä.

Toinen koronavuosi osuuskaupoille erinomainen

Yhtä lukuun ottamatta kaikki alueosuuskaupat pystyivät vuonna 2021 kasvattamaan liikevaihtoaan. Keskimäärin osuuskauppojen liikevaihto nousi kuusi prosenttia ja yhteensä 634 miljoonalla eurolla.

Omia pääomia kasvatti jokainen osuuskauppa. Omat pääomat kasvoivat osuuskaupoilla yhteensä 223 miljoonalla. Osuuskauppojen yhteenlaskettu omavaraisuus oli niin ikään erittäin korkea, 75 prosenttia.

Nousevien korkojen ja epävakaan tilanteen maailmassa tämä on äärimmäisen tärkeä asia ja se on osuuskaupoilla erinomaisesti hanskassa.

Osuuskauppojen yhteenlaskettu tase ylitti jo 6 miljardin rajan. Ja tästä siis omaa pääomaa osuuskaupoilla on huimat 4,5 miljardia.

Vaikka tulevaisuus toisi lisäpandemiaa, sodan jatkumista tai rankempia ympäristötoimia, taloudelliset lähtökohdat osuuskaupoilla ovat edelleen mahtavat taklaamaan mitä tahansa haasteita.

Klikkaa taulukko suuremmaksi

Left Menu Icon
Right Menu Icon